 |
Organizacja biblioteki
1. Lokal i pracownicy biblioteki
Obecnie biblioteka mieści się w sali nr 118 – wypożyczalnia i 117 –
czytelnia. Są to pomieszczenia dobrze oświetlone , ogrzane,
zlokalizowane na parterze w centrum głównego nurtu życia szkoły.
Lokal biblioteki zapewnia przestrzeń dla zbiorów, warsztatu
informacyjnego, użytkowników
i bibliotekarza. Wykorzystując ekonomicznie powierzchnię biblioteki
najpierw ustawiono pojedyńcze regały wykorzystując wolne miejsca przy
ścianach, a potem dwustronne, prostopadle do ściany, tak by światło z
okien padało między regałami.
W czytelni i wypożyczalni znajdują się po cztery stanowiska dla
czytelników, oświetlone światłem dziennym i sztucznym.
Biblioteka wyposażona jest w telewizor, odtwarzacz wideo, maszynę do
pisania. Biblioteka we wrześniu 2004 r. ubiegała się o włączenie do
projektu MENiS „Internetowe centra informacji multimedialnej w
bibliotekach szkolnych i pedagogicznych”. Biblioteka została wyróżniona
przyznaniem wyposażenia komputerowego (cztery stanowiska).
Lokal biblioteczny posiada odpowiednią estetykę i klimat sprzyjający
pracy z książką.
W bibliotece umieszczone są na widocznym miejscu tablice i napisy
informacyjne, oraz opracowane regulaminy wypożyczalni, czytelni i ICIM.
Od 12 lat w bibliotece pracuje pani mgr Monika Krotowska.
Czas pracy biblioteki jest dostosowany do potrzeb użytkowników i
organizacji szkoły.
Biblioteka jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach:
poniedziałek 8.00 - 15.00
wtorek 8.00 - 15.00
środa 8.00 – 13.40
czwartek 8.00 – 13.40
piątek 8.00 – 12.40

2. Zbiory biblioteki
Księgozbiór naszej biblioteki liczy ponad 7570 woluminów. Zbiory są
wypożyczane do domu i udostępniane na miejscu w czytelni.
Czytelnia
W czytelni księgozbiór podręczny stanowią: encyklopedie ogólne i
specjalne, słowniki językowe i rzeczowe oraz wydawnictwa albumowe.
Księgozbiór podręczny zawiera aktualne wydawnictwa informacyjne.
Zbiory w czytelni ułożone są działami:
0 Dział Ogólny
1 Filozofia. Psychologia
2 Religia
3 Nauki społeczne. Oświata. Wychowanie. Szkolnictwo
5 Matematyka. Nauki przyrodnicze. Astronomia. Fizyka. Chemia. Botanika.
Zoologia.
6 Medycyna. Technika
7 Sztuka. Rozrywka. Sport.
8 Językoznawstwo. Nauka o literaturze
9 Prehistoria. Geografia. Biografie. Historia
W miarę możliwości księgozbiór podręczny jest aktualizowany i
uzupełniany.
W czytelni znajdują się zgromadzone roczniki gazet i czasopism:
- Przegląd Lokalny
- Głos Nauczycielski
- Życie Szkoły
- Nowa Szkoła
- Polonistyka
- Biblioteka w Szkole
- Poradnik Bibliotekarza
- Victor Junior
- Victor Gimnazjalista
- Kumpel
- i inne
Dzieci mogą również korzystać z czasopism podarowanych bibliotece przez
innych czytelników, są to pojedyncze numery czasopism:
- Kaczor Donald
- Kubuś Puchatek
- Bęc
- Ciuchcia
Z czasopism można korzystać tylko na miejscu w czytelni lub
wypożyczalni.

Wypożyczalnia
W wypożyczalni stosuje się układ działowo – alfabetyczny książek na
półkach, dzięki czemu dzieła jednego autora i o pokrewnej tematyce stoją
razem. Ułatwia to
- szybkie znalezienie książek na dany temat,
- poznanie struktury księgozbioru i zasobności poszczególnych działów,
- oriętację w poczytności określonych grup książek.
Lektury z języka polskiego ustawione są według klas i kolejności
alfabetycznej nazwisk autorów. Regały z lekturami są oznakowane numerem
klasy, a każda półka jest opatrzona szyldzikiem z nazwiskiem autora i
tytułem lektury.
Literatura dla dzieci młodszych podzielona jest na :
- bajki, bajeczki
- baśnie
- legendy
- wierszyki
- komiksy
- różne serie książek np. „Walt Disney przedstawia”, „Dreptuś i
Dreptusia”, „Złota Encyklopedia Bajek”i inne.
- nowości
Oddzielnie wydzielona jest literatura piękna dla dzieci z klas II – IV,
ułożona w porządku alfabetycznym według nazwisk autorów, poprzedzielana
przegródkami z poszczególnymi literami alfabetu.
Literatura dla dzieci starszych również jest ułożona w porządku
alfabetycznym według nazwisk autorów i poprzedzielana przegródkami z
poszczególnymi literami alfabetu.
Oddzielnie wydzielona jest:
- poezja
- mitologia
- seria „Klasyka”
- nowości.
Literatura popularnonaukowa ułożona jest alfabetycznie według działów:
0 Dział ogólny. Informatyka
1 Filozofia. Psychologia
2 Religia
3 Nauki społeczne. Oświata. Wychowanie. Szkolnictwo.
Savoir vivre
5 Matematyka. Nauki przyrodnicze. Astronomia. Fizyka. Chemia. Botanika.
Zoologia.
6 Medycyna. Technika
7 Sztuka. Rozrywka. Sport.
8 Językoznawstwo. Nauka o literaturze
9 Prehistoria. Geografia. Biografie. Historia
Między poszczególnymi działami i poddziałami umieszcza się na półkach
przegródki działowe, które ułatwiają odszukanie książki i pozwalają
zachować ład i porządek.
Innym wydzielonym działem są regionalia, książki o historii, geografii i
kulturze naszego regionu. Znajdują się tu między innymi: „Historia
regionalna H. Hojki”, „100 lat Kopalni Węgla Kamiennego KWK Knurów”,
„Śląskie podróże” M. Szołtyska.
Nowopowstałym działem, który dopiero się tworzy jest „Biblioteka
Rodzica”. Można tu znaleźć takie książki jak: „Jak mówić żeby dzieci nas
słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły”, „Jak mówić żeby dzieci
się uczyły w domu i szkole” E. Faber i A. Mazlish, „Rodzice w szkole” I.
Dzierzgowskiej, „Rozwój psychiczny dziecka – poradnik dla rodziców,
psychologów
i lekarzy”.
Biblioteka w swoim księgozbiorze posiada również część podręczników do
klas I - VI, z których mogą korzystać uczniowie oraz programy nauczania
dla nauczycieli.

Biblioteka pozyskuje nowości z różnych źródeł. W miarę możliwości
dokonuje zakupów uwzględniając potrzeby użytkowników. Książki są
kupowane w księgarniach, hurtowniach
i komisach. Nauczyciel bibliotekarz stara się pozyskać fundusze na zakup
od sponsorów m. in. Komitetu Rodzicielskiego, Banku Śląskiego,
Wydawnictwa Wiedza Powszechna lub sam organizuje loterie fantowe i za
uzyskane w ten sposób pieniądze wzbogaca zbiory biblioteki. Oprócz tego
w bibliotece prowadzona jest całoroczna akcja „Podziel się książką”,
dzięki której nasz księgozbiór systematycznie wzbogaca się o dary
przynoszone do biblioteki przez uczniów
i ich rodziców oraz nauczycieli.
W bibliotece znajdują się również kasety wideo:
- „Krzyżacy”
- „W pustyni i w puszczy”
- „Akademia pana Kleksa”
- „Podróż za jeden uśmiech”
- „Szatan z siódmej klasy”
- „Ogniem i mieczem”
- „Pan Wołodyjowski”
- „Prąd – piąty żywioł”
W bibliotece systematycznie i celowo prowadzona jest selekcja zbiorów
oraz konserwacja książek zniszczonych. Nabytki biblioteczne są
opracowywane na bieżąco.
Biblioteka posiada komputerowy program opracowania zbiorów. Wszystkie
książki oraz podręczniki są wprowadzone do komputerowej bazy danych.
Założona jest również baza czytelników.

Prowadzona jest ilościowa i jakościowa analiza stanu czytelnictwa, o
którym czytelnicy
i wychowawcy klas są informowani na bieżąco przez łączników klasowych.
Dodatkowo nauczyciel bibliotekarz dwa razy w roku na posiedzeniach Rady
Pedagogicznej przedstawia informacje dotyczące czytelnictwa w szkole.
Biblioteka prowadzi monitoring zainteresowań czytelniczych oraz zapewnia
pomoc przy wyborze książki Uczniowie są zachęcani do czytania,
a ich aktywność jest nagradzana. Nauczyciel bibliotekarz promuje postawę
szacunku dla książki.

3. Organizacja warsztatu informacyjnego biblioteki
Biblioteka szkolne jest ośrodkiem informacji dla uczniów, nauczycieli i
rodziców. Pełnienie tego zadania umożliwia dobrze zorganizowany warsztat
działalności informacyjnej, umożliwiający sprawną, rzetelną, adekwatną
do potrzeb użytkowników informację. Stanowi on też bazę przygotowania
uczniów do korzystania z innych bibliotek.
Aparat informacyjny biblioteki tworzą: wywieszki i plansze informacyjne,
księgozbiór podręczny, katalogi biblioteczne, kartoteki.
Wywieszki i plansze informacyjne ułatwiają czytelnikowi swobodne
poruszanie się po bibliotece i docieranie do poszczególnych działów.
Oprócz wywieszki na drzwiach biblioteki informującej o czasie jej
otwarcia w bibliotece znajdują się wywieszki z:
- regulaminem wypożyczalni i czytelni
- życzeniami książki
- opisami poszczególnych działów na regałach
- lekturami z języka polskiego dla klas I - VI
- schematem klasyfikacji zbiorów - obok katalogu rzeczowego.
W czytelni rozwieszone są na ścianach kolorowe tablice z zakresu
edukacji czytelniczej
i medialnej.
Katalogi w bibliotece są źródłem informacji o jej zbiorach.
Biblioteka szkolna prowadzi dwa katalogi główne: alfabetyczny i
rzeczowy, W katalogu alfabetycznym karty są ułożone według kolejności
alfabetycznej haseł autorskich, tytułowych.
W katalogu rzeczowym karty są zgrupowane w działach. W obrębie działów i
poddziałów obowiązuje układ alfabetyczny haseł. W Czytelni znajduje się
katalog alfabetyczny księgozbioru podręcznego.
Kartoteki są uzupełnieniem katalogu rzeczowego, gromadzą sporządzone na
luźnych kartkach opisy bibliograficzne materiałów na różne tematy. W
naszej bibliotece znajduje się kartoteka zagadnieniowa. Biblioteka
opracowuje kartotekę uwzględniając potrzeby użytkowników,
wykorzystujących kartoteki w poszukiwaniu źródeł informacji.

4. Regulamin wypożyczalni i czytelni
Regulamin wypożyczalni:
1. Ze zbiorów biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i
rodzice.
2. Jednorazowa można wypożyczyć 2 książki na okres dwóch tygodni.
3. Książek nie należy przetrzymywać, gdyż czekają na nie inni.
4. Uczeń przygotowujący się do olimpiad ma prawo do wypożyczenia
większej ilości książek.
5.Książki należy szanować. Zauważone uszkodzenia zgłasza się
bibliotekarzowi.
6. W przypadku zniszczenia lub zagubienia książki, należy ją odkupić lub
zwrócić inną tej samej wartości.
7. Pod koniec roku szkolnego książki powinny być zwrócone w określonym
terminie.
Regulamin czytelni:
1. Z czytelni może korzystać każdy uczeń i nauczyciel.
2. W czytelni obowiązuje cisza
3. Korzystający z czytelni wpisuje do zeszytu obecności swoje imię i
nazwisko.
4. W czytelni korzystać można ze wszystkich zbiorów.
5. Z księgozbioru i czasopism można korzystać tylko na miejscu.
6. Przed opuszczeniem czytelni książki należy zwrócić bibliotekarzowi.
7. Czytelnik odpowiada osobiście za udostępnione mu książki i
czasopisma.
8. Książek i czasopism nie wolno niszczyć. Troskę o ład i piękno
czytelni powierza się czytelnikowi.
|
 |