Miejska Szkoła Podstawowa nr 9
   w Knurowie


NASZA SZKOŁA

Strona Główna
O Szkole
GODZINY PRACY
HISTORIA SZKOŁY
STATUT

Dyrekcja
Nauczyciele
Samorząd
Oferta Szkoły
Kalendarium

PO ZAJĘCIACH

Kółka

Konkursy
Świetlica
Biblioteka

RÓŻNOŚCI

Galeria Zdjęć

Absolwenci

 

 


 S T A T U T

MIEJSKIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 9
W KNUROWIE

Uchwalony na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty (tj. Dz.U.
 z 1996r. Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami) oraz rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. nr 62 poz.624).


Rozdział I - Przepisy ogólne
Rozdział II - Cele i zadania szkoły
Rozdział III - Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów
Rozdział IV - Organy szkoły i ich kompetencje
Rozdział V - Uczniowie – prawa i obowiązki
Rozdział VI - Zakres zadań nauczycieli
Rozdział VII - Organizacja pracy szkoły

 


ROZDZIAŁ I

PRZEPISY OGÓLNE

§ 1

1. Nazwa szkoły brzmi :
Miejska Szkoła Podstawowa nr 9 w Knurowie
ul. Aleja Lipowa 12
2. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Knurów.
3. Nadzór merytoryczny pod względem realizacji programy dydaktycznego
i wychowawczego sprawuje Kuratorium Oświaty w Katowicach.
4. Cykl kształcenia trwa 6 lat.

§ 2

1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentacje zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej szkoły określają odrębne przepisy.
4. Szkoła może na wyodrębnionym rachunku bankowym, gromadzić środki specjalne pochodzące z:
1) dobrowolnych wpłat rodziców,
2) opłat za wynajem sal za kursy, szkolenia, wyżywienie i innych źródeł zgodnie z obowiązującymi przepisami.
5. Środki specjalne mogą być przeznaczone na:
1) działalność dydaktyczno-wychowawczą,
2) zakup pomocy naukowych i wyposażenia,
3) zakup materiałów na remonty i konserwację,
4) zakup środków czystości, materiałów biurowych,
5) opłaty za usługi (remonty, transport, przeglądy ...),
6) żywienie uczniów, pracowników,
7) wynagrodzenia wynikające z działalności jednostki oświatowej,
8) inne cele wynikające ze statutowej działalności szkoły.

DO GÓRY


ROZDZIAŁ II

CELE I ZADANIA SZKOŁY

§ 3

Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły, a w szczególności zapewnia uczniom:
1) poznanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia;
2) traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego zrozumienia świata, ludzi i siebie;
3) rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań;
4) znalezienie w szkole środowiska wychowawczego sprzyjającego wszechstronnemu rozwojowi (w wymiarze intelektualnym, psychicznym ,społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym);
5) sprawuje opiekę nad uczniami z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz promocji i ochrony zdrowia.
6) udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.

§ 4

Realizacja celów i zadań szkoły następuje poprzez:
1) Integrację wiedzy nauczanej poprzez:
a) kształcenie zintegrowane w klasach I-III ,
b) bloki przedmiotowe,
c) ścieżki edukacyjne: pro zdrowotną, regionalną, ekologiczną, czytelniczą i medialną, patriotyczno-obywatelską oraz wychowanie do życia w społeczeństwie,
2) Oddziaływanie wychowawcze skierowane na priorytety takie jak:
a) pomoc w uzyskaniu orientacji etycznej i hierarchizacji wartości,
b) personalizację życia w rodzinie, w grupie koleżeńskiej, w szerszej społeczności,
c) wpajanie zasad kultury życia codziennego,
3) Prowadzenie kół zainteresowań i kół przedmiotowych, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, zajęć korekcyjnych, kompensacyjno - wyrównawczych,
4) Prowadzenie lekcji religii w szkole,
5) Prace pedagoga szkolnego wspomaganą badaniami i zaleceniami Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Knurowie, współpracą z sądem rodzinnym, właściwym Komisariatem Policji, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
6) Naukę języka obcego oraz informatyki w klasach młodszych.

§ 5

Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów i ochrania ich zdrowie poprzez:
1) Dyżury nauczycieli w budynku wg grafiku wywieszonego w pokoju nauczycielskim,
2) Zapewnienie opieki na zajęciach pozalekcyjnych i nadobowiązkowych,
3) Przydzielenie jednego opiekuna (osoby pełnoletniej): na 30 uczniów – jeżeli grupa nie wyjeżdża poza miasto i nie korzysta z przejazdów, na 15 uczniów – w czasie wycieczki, na 10 uczniów – w czasie turystyki kwalifikowanej,
4) Zgłoszenie Policji autokarów wycieczkowych celem dokonania kontroli technicznej,
5) Omawianie zasad bezpieczeństwa na godzinach wychowawczych,
6) Szkolenie pracowników szkoły w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
7) Dostosowanie stolików uczniowskich, krzeseł i innego sprzętu szkolnego do wzrostu uczniów i rodzaju pracy,
8) Systematyczne omawianie przepisów ruchu drogowego, kształcenie komunikacyjne, oraz przeprowadzanie egzaminu na kartę rowerową,
9) Utrzymanie kuchni, jadalni i urządzeń sanitarnych w stanie pełnej sprawności i stałej czystości,
10) Uwzględnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych równomiernego rozłożenia zajęć w każdym dniu,
11) Różnorodności zajęć w każdym dniu,
12) Nie łączenia w kilkugodzinne jednostki lekcyjne zajęć z tego samego przedmiotu, z wyjątkiem przedmiotów, których program tego wymaga.

§ 6

Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc szkoła udziela wsparcia poprzez:
1) pomoc pedagogiczną i psychologiczną udzielaną przez pedagoga szkolnego i instytucje świadczące specjalistyczne poradnictwo,
2) zapewnienie dożywiania w formie obiadów finansowanych przez sponsorów i Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej,
3) zorganizowanie pomocy materialnej i rzeczowej w ramach akcji charytatywnych ,

§ 7

Celem dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychologicznych uczniów szkoła zapewnia pomoc udzieloną przez pedagoga szkolnego i Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną w Knurowie w formie:
1) kierowania na badania uczniów z deficytami rozwojowymi,
2) wydawanie zaleceń o odroczeniu lub przyspieszeniu obowiązku szkolnego, nauczaniu indywidualnym, rewalidacji indywidualnej, o nauczaniu trybem szkoły specjalnej,
3) spotkań terapeutycznych.

DO GÓRY


ROZDZIAŁ III

OCENIANIE, KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE UCZNIÓW
(ustalony na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001r.)

§ 8

1.Ocenianie wewnątrz szkolne ma na celu:
1) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
2) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
3) motywowanie ucznia do dalszej pracy,
4) dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji pracy dydaktyczno- wychowawczej,
2. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
3. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania.
4. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu na zasadach określonych przez nauczycieli. Na prośbę ucznia lub jego rodziców ( prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
5. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego. Decyzję o zwolnieniu ucznia z tych zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii wydanej przez lekarza.
6. Zajęcia dydaktyczno- wychowawcze w roku szkolnym dzielą się na dwa okresy:
1) od dnia rozpoczęcia zajęć dydaktyczno- wychowawczych we wrześniu do ostatniej soboty poprzedzającej ferie zimowe,
2) od poniedziałku wypadającego bezpośrednio po feriach zimowych do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno- wychowawczych.

§ 9

1. W klasach I-III obowiązuje ocena klasyfikacyjna opisowa. Na koniec semestru nauczyciele sporządzają kartę oceny opisowej, która jednocześnie jest informacją dla rodziców o postępach dziecka. Wzór oceny opisowej stanowi załącznik nr 1 do Statutu
Szkoły.
2. Rodzaje oceniania opisowego:
1) ocena semestralna
2) ocena roczna
3) ocena kończąca nauczanie wczesnoszkolne.
3. Oceny bieżące, oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne podsumowujące osiągnięcia edukacyjne począwszy od czwartej kasy szkoły podstawowej, ustala się według następującej skali:
stopień celujący - 6
stopień bardzo dobry - 5
stopień dobry - 4
stopień dostateczny - 3
stopień dopuszczający - 2
stopień niedostateczny - 1
Dopuszcza się stosowanie przy ocenach znaku „+” lub „–”.
4. Ocena ucznia może być wyrażona stopniem, słowem (pochwałą lub naganą)
oraz znakiem „+” lub „-”.
5. Oceny dzielą się na:
1)cząstkowe, określające osiągnięcia edukacyjne ucznia ze zrealizowanej części programu nauczania,
2)klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne podsumowujące osiągnięcia edukacyjne ucznia za dany okres (rok szkolny).
6. Oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne ustala nauczyciel uczący danego przedmiotu, uwzględniając wkład pracy ucznia. Oceny te nie powinny być ustalone jako średnia arytmetyczna stopni cząstkowych.

7. Kryteria ocen:
1) ocenę CELUJĄCĄ otrzymuje uczeń, który:
a) rozwiązuje problemy w sposób twórczy, samodzielnie rozwija własne uzdolnienia,
b) korzysta z nowości technologii informacyjnej, potrafi kojarzyć i łączyć wiadomości z różnych dziedzin wiedzy, korzysta z wielu sposobów pracy,
c) osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, reprezentuje szkołę w zawodach sportowych lub posiada inne porównywalne osiągnięcia,
2) ocenę BARDZO DOBRĄ otrzymuje uczeń, który:
a) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania,
b) potrafi efektywnie zaplanować pracę w zespole, umiejętnie podejmować decyzję,
c) interpretować wyniki, odnajdywać i porządkować informacje, zastosować
umiejętności w różnych sytuacjach,
d) samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy w sposób twórczy w sytuacjach
trudnych i nietypowych,
3) ocenę DOBRĄ otrzymuje uczeń, który:
a) posiada wiedzę określoną kryteriami oceny dobrej,
b) potrafi współpracować w grupie zarówno jako lider jak i partner, wyciągać wnioski, różnicować ważność informacji, dzielić się wiedzą z innymi, wybrać własny sposób uczenia się,
c) rozwiązuje typowe zadania z elementami problemowymi, wykazuje aktywną postawę wobec trudnych i nietypowych zagadnień,
4) ocenę DOSTATECZNĄ otrzymuje uczeń, który:
a) opanował wiadomości i umiejętności określone kryteriami oceny dostatecznej,
b) współpracuje w grupie, potrafi objaśnić niektóre wyniki pracy, logicznie je uporządkować, podjąć decyzję jaką przyjąć postawę,
c) rozwiązuje proste zadania teoretyczne i praktyczne.
5) ocenę DOPUSZCZAJĄCĄ otrzymuje uczeń, który:
a) opanował wiedzę określoną kryteriami oceny dopuszczającej,
b) rozumie podstawowe zagadnienia wyrażone w sposób prosty i jednoznaczny, współpracuje w grupie, pyta, prosi o wyjaśnienie, słucha dyskusji, potrafi dostosować się do decyzji grupy, rozwiązuje proste zadania teoretyczne i praktyczne przy pomocy kolegi lub nauczyciela,
6) ocenę NIEDOSTATECZNĄ otrzymuje uczeń, który:
a) posiada tak duże braki w wiadomościach i umiejętnościach, że uniemożliwiają one dalsze zdobywanie wiedzy,
b) nie jest w stanie rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności.

8. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, sztuki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, chęć do pracy, zaangażowanie, aktywność.
9. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne w zakresie wiedzy i umiejętności, w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, umożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.

§ 10

1. Ocenie podlegają wszystkie formy pracy ucznia:
1) prace klasowe na jednej lub dwóch godzinach lekcyjnych obejmujące treść całego działu lub dużą część działu,
2) testy,
3) kartkówki z trzech ostatnich tematów,
4) prace domowe,
5) zadania i ćwiczenia wykonywane przez uczniów podczas lekcji,
6) sprawdziany,
7) wypowiedzi ustne,
8) prace w zespole,
9) testy sprawnościowe,
10) prace plastyczne i techniczne,
11) działalność muzyczna.
2. W pracy pisemnej ocenie podlega:
1) zrozumienie tematu,
2) znajomość opisywanych zagadnień,
3) sposób prezencji,
4) konstrukcja pracy i jej forma graficzna.
Ilość prac pisemnych przewidzianych w semestrze jest zależna od specyfiki przedmiotu; ustala ją i podaje każdy nauczyciel.
3. Wypowiedzi ustne to: udział i przygotowanie ucznia do zajęć oraz spójna odpowiedź na pytanie nauczyciela. W wypowiedzi ustnej ocenie podlega:
1) znajomość zagadnienia,
2) samodzielność wypowiedzi,
3) kultura języka,
4) precyzja, jasność, oryginalność ujęcia tematu.
4. Ocenę za pracę w grupie może otrzymać cały zespół lub indywidualny uczeń. Ocenie podlegają umiejętności:
1) planowanie i organizacja pracy grupowej,
2) efektywne współdziałanie,
3) wywiązywanie się z powierzonych ról,
4) rozwiązywanie problemów w sposób twórczy.
5. W tygodniu mogą się odbyć najwyżej trzy prace klasowe lub testy, przy czym nie więcej niż jedna dziennie, zapowiedziane i wpisane do dziennika z tygodniowym wyprzedzeniem. Nauczyciel ma prawo stosowania kartkówki zamiast ustnej formy odpowiedzi i może jej nie zapowiedzieć. Kartkówki sprawdzają wiadomości i umiejętności najwyżej z trzech ostatnich lekcji.
6. Termin zwrotu ocenionych testów i kartkówek nie może być dłuższy niż jeden tydzień, prac klasowych – dwa tygodnie.
7. Uczeń ma prawo znać zakres materiału przewidzianego do kontroli i wymagań, jakimi będzie musiał sprostować.
8. Rodzice są powiadomieni o osiągnięciach dziecka w czasie spotkań z wychowawcą (2 razy w semestrze) i podczas konsultacji z nauczycielami przedmiotu ( raz w semestrze oraz przez comiesięczne pisemne wykazy ocen).

§ 11

OCENA ZACHOWANIA

1. Ocena zachowania powinna uwzględnić w szczególności:
1) funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym,
2) respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
2. Ocena z zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych oraz na promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
3. Ocenę z zachowania ustala wychowawca klasy w toku narady klasowej, w czasie której powinna nastąpić:
1) samoocena ucznia,
2) ocena zespołu klasowego,
3) ocena wychowawcy skonsultowana wcześniej z innymi nauczycielami i pedagogiem.
4. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
5. Ocena zachowania śródroczna i końcoworoczna w klasach I-III jest oceną opisową.
6. Oceny zachowania śródroczne i końcoworoczne, począwszy od czwartej klasy szkoły podstawowej, ustala się według następującej skali: wzorowe, dobre poprawne, nieodpowiednie.
7. Zasady oceniania zachowania:
1) Ocenę WZOROWĄ otrzymuje uczeń, który:
a) we wszystkich sprawach przestrzega regulaminu szkolnego,
b) w kulturze zachowania, frekwencji i stosunku do nauki może być wzorem dla innych,
c) wykazuje własną inicjatywę i samodzielnie wykonuje prace na rzecz klasy lub szkoły,
d) godnie reprezentuje klasę lub szkołę na zewnątrz.
2) Ocenę DOBRĄ otrzymuje uczeń, który:
a) pracuje na rzecz klasy i szkoły,
b) dba o wygląd klasy, szkoły, sprzętu szkolnego,
c) swoim zachowanie daje dobry przykład ,
d) drobne uchybienia w swoim zachowaniu stara się szybko naprawić,
e) dba o swoje zdrowie i higienę osobistą (nie stosuje używek),
f) stara się nie spóźniać na lekcje, a w razie nieobecności systematycznie przynosi usprawiedliwienia.
3) Ocenę POPRAWNĄ otrzymuje uczeń, który:
a) z małymi uchybieniami przestrzega regulaminu szkoły a stosowane środki zaradcze odnoszą pozytywny skutek ,
b) dba o swoje zdrowie i higienę osobistą (nie stosuje używek),
c) czasami spóźnia się na lekcję, nie wszystkie godziny ma usprawiedliwione .
4) Ocenę NIEODPOWIEDNIĄ otrzymuje uczeń, który:
a) dopuszcza się poważnych wykroczeń przeciwko regulaminowi i statutowi szkoły , nie wykazuje chęci poprawy, a stosowane środki zaradcze nie odnoszą skutku ,
b) notorycznie przeszkadza w prowadzeniu lekcji,
c) ulega nałogom,
d) dewastuje mienie szkoły,
e) często opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia,
f) wywiera negatywny wpływ na rówieśników,
g) stosuje przemoc fizyczną i psychiczną,
h) jest arogancki, niekulturalny w stosunku do innych osób.
Uczeń, który dopuszcza się kradzieży i rozboju otrzymuje ocenę zachowania nieodpowiednią, a jego postępowanie zgłaszane jest na policję.

§ 12

1. Nauczyciele przedmiotów oraz wychowawcy klas ustalają na 2 tygodnie przed końcem każdego semestru ocenę klasyfikacyjną oraz ocenę zachowania.
2. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się w styczniu każdego roku szkolnego. Dokładną datę zakończenia postępowania klasyfikacyjnego ustala Rada Pedagogiczna na posiedzeniu w sierpniu.
3. Podczas ustalania oceny klasyfikacyjnej końcoworocznej należy uwzględnić osiągnięcia i umiejętności ucznia z poprzedniego semestru.
4. Na miesiąc przed końcoworocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej wychowawca klasy zobowiązany jest poinformować pisemnie ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych.
5. Ustalona przez nauczyciela ocena semestralna lub końcoworoczna może być podwyższona w wyniku sprawdzianu na podwyższenie oceny przeprowadzonego zgodnie z § 6.
6. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego przeprowadzonego zgodnie
z § 7.
7. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia braków.

§ 13

POPRAWIANIE OCENY KLASYFIKACYJNEJ

1. Uczeń ma prawo do poprawy oceny klasyfikacyjnej, jeżeli ustalona przez nauczyciela ocena klasyfikacyjna jest jego zdaniem lub zdaniem jego rodziców zaniżona.
2. Prawo do poprawienia oceny klasyfikacyjnej nie przysługuje uczniowi, który otrzymał więcej niż dwie oceny niedostateczne z obowiązkowych przedmiotów nauczania.
3. Sprawdzian poprawiający ocenę klasyfikacyjną przeprowadza się na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców, zgłoszoną do nauczyciela uczącego danego przedmiotu. Termin przeprowadzenia egzaminu ustala nauczyciel, przy czym nie może to być termin późniejszy niż przedostatni dzień przed radą klasyfikacyjną danego etapu edukacyjnego.
4. Nauczyciel przeprowadzający sprawdzian informuje dyrektora o przewidywanym terminie sprawdzianu oraz, po jego przeprowadzeniu, dostarcza pracę ucznia i ustaloną ocenę.
5. W sprawdzianie poprawiającym ocenę klasyfikacyjną w uzasadnionych przypadkach może uczestniczyć inny nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu, a także bez prawa głosu, wychowawca klasy.
6. Nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu może być zwolniony na jego prośbę z obowiązku przeprowadzania sprawdzianu poprawiającego ocenę klasyfikacyjną. Wówczas dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela tego lub pokrewnego przedmiotu.
7. Sprawdzian poprawiający ocenę klasyfikacyjną przeprowadza się w formie pisemnej lub ustnej uzgodnionej z uczniem, z wyjątkiem przedmiotów: plastyka, muzyka, technika, elementy informatyki i wychowanie fizyczne, z których sprawdzian powinien mieć przede wszystkim formę zajęć praktycznych.
8. Pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) sprawdzające proponuje nauczyciel danego przedmiotu w porozumieniu z innymi nauczycielami tego samego lub pokrewnego przedmiotu. Stopień trudności pytań (ćwiczeń, zadań praktycznych) musi odpowiadać kryterium oceny, o którą ubiega się uczeń.
9. Nauczyciel, na podstawie przeprowadzonego sprawdzianu poprawiającego ocenę klasyfikacyjną, może:
1) podwyższyć ocenę – w przypadku pozytywnego wyniku,
2) pozostawić ocenę ustaloną wcześniej – w przypadku negatywnego wyniku.
10. Uczeń, który z udokumentowanych przyczyn losowych nie mógł w wyznaczonym terminie przystąpić do sprawdzianu poprawiającego ocenę klasyfikacyjną, może przystąpić do niego w terminie określonym przez dyrektora szkoły.
11. Od oceny ustalonej w wyniku sprawdzianu poprawiającego ocenę klasyfikacyjną odwołanie nie przysługuje.

§ 14

EGZAMIN POPRAWKOWY

1. Począwszy od czwartej klasy szkoły podstawowej, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej, uczeń, który w wyniku końcowej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki (techniki) oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć formę zajęć praktycznych.
3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne- jako egzaminujący,
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek.
5. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych okolicznościach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający:
skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
7. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły.
8. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę z zastrzeżeniem § 10, p.5.

§ 15

EGZAMIN KLASYFIKACYJNY

1. Uczeń może być nie klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli bark jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2. Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny w terminie, który wyznacza dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielami przedmiotu, z materiału programowego zrealizowanego w danym okresie. W przypadku ucznia nie klasyfikowanego w ostatnim semestrze, egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.
3. Na prośbę ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwianej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny z jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów.
4. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki(techniki) oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć formę zajęć praktycznych.
5. Termin egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza dyrektor szkoły po uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.
6. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek.
7. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych okolicznościach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
8. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający:
skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
9. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły.
10. Od oceny niedostatecznej ustalonej w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego, uczeń lub jego rodzice mogą odwołać się w terminie trzech dni od daty egzaminu do dyrektora szkoły, który, w uzasadnionych przypadkach powołuje nową komisję egzaminacyjną.

§ 16

KOMISYJNY EGZAMIN KLASYFIKACYJNY

1. Komisyjny egzamin klasyfikacyjny, na podstawie którego dziecko spełniające obowiązek szkolny poza szkołą
1) zostaje przyjęte do jednej klasy szkoły podstawowej,
2) może otrzymać świadectwo ukończenia szkoły podstawowej,
wyznacza - w terminie uzgodnionym z tym dzieckiem i jego rodzicami – dyrektor szkoły, który wyraził zgodę na spełnienie obowiązku szkolnego poza szkołą.
2. Dla przeprowadzenia komisyjnego egzaminu klasyfikacyjnego dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie:
1) dyrektor lub wicedyrektor – jako przewodniczący,
2) egzaminatorzy przedmiotów obowiązkowych przewidzianych planem nauczania odpowiedniej klasy szkoły podstawowej.
W egzaminie mogą uczestniczyć – w charakterze obserwatorów – rodzice dziecka.
3. Komisyjny egzamin klasyfikacyjny nie obejmuje przedmiotów: technika, plastyka, muzyka, wychowanie fizyczne. Uczniowi składającemu komisyjny egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
4. Tryb przeprowadzania egzaminu komisyjnego, a w szczególności liczbę przedmiotów, z których dziecko może być egzaminowane w ciągu jednego dnia, ustala przewodniczący komisji w uzgodnieniu z rodzicami dziecka.
5. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający :
skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
6. Pytania egzaminacyjne ustalają egzaminatorzy w porozumieniu z przewodniczącym komisji. Stopień trudności pytań powinien być różny i odpowiadać kryteriom oceny.
7. Na podstawie przeprowadzonego komisyjnego egzaminu klasyfikacyjnego egzaminatorzy w porozumieniu z przewodniczącym komisji ustalają ocenę według skali ocen przyjętej w szkole.

§ 17

PROMOCJA

1. Uczeń klasy I-III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
2. Ucznia klasy I-III można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub poradnię psychologiczno-pedagogiczną, albo inną poradnię specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami dziecka (opiekunami prawnymi).
3. Począwszy od czwartej klasy szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego.
4. Uczeń otrzymuje promocję z wyróżnieniem, jeżeli uzyskał w wyniku rocznej klasyfikacji średnią ocen wszystkich przedmiotów obowiązkowych ponad 4,75 i co najmniej dobrą ocenę zachowania. Uczeń wyróżniony otrzymuje świadectwo z biało – czerwonym paskiem pionowym i nadrukiem: „z wyróżnieniem”.
5. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
6. Uczeń promowany warunkowo ma obowiązek uzupełnienia w czasie ferii letnich braków w podstawowych wiadomościach i umiejętnościach wskazanych przez nauczyciela oraz oceny. Jeżeli braki nie zostaną uzupełnione, uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, która może stanowić podstawę do ustalenia niedostatecznego stopnia klasyfikacyjnego.
7. Warunkową promocję ucznia odnotowuje się w jego arkuszu ocen i na świadectwie szkolnym zamieszczając klauzulę: „ uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia ... promowany warunkowo do klasy ...”.

§ 18

Wewnątrzszkolny system oceniania będzie podlegał ewaluacji. O zmianach uczniowie
i rodzice zostaną niezwłocznie powiadomieni na początku nowego roku szkolnego.
 

DO GÓRY


ROZDZIAŁ IV

ORGANA SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE

§ 19

1. Organami szkoły są :
1) Dyrektor Szkoły,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Samorząd Uczniowski,
4) Rada Rodziców.
2. Dyrektor szkoły :
1) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,
2) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli i zatrudnionych w szkole,
3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne,
4) sprawuję kontrolę spełnienia obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły,
5) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej,
6) kieruje pracami Rady Pedagogicznej jako przewodniczący,
7) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,
8) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
3. Dyrektor decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych,
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach nagród, oznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników,
4) decyduje o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły oraz odroczeniu obowiązku szkolnego po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, a także w uzasadnionych przypadkach może zezwolić na spełnienie obowiązku szkolnego poza szkołą.
4. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał, niezgodnych z przepisami prawa.
O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący
szkołę oraz sprawujący nadzór pedagogiczny.

§ 20

1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia i wychowania.
2. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy :
1) przygotowanie projektu statutu szkoły bądź projektu jego zmian oraz jego zatwierdzenie ,
2) zatwierdzenie planów pracy szkoły ,
3) zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promowania uczniów,
4) ustalenie szczegółowych kryteriów oceniania zachowania uczniów oraz trybu odwoławczego od tych ocen,
5) wyrażania zgody na egzamin klasyfikacyjny z przyczyn nieusprawiedliwionych,
6) zatwierdzenie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole po zaopiniowaniu ich przez radę rodziców,
7) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów,
8) R.P. może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora
lub z innego stanowiska kierowniczego w szkole,
3. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych,
2) projekt planu finansowego szkoły,
3) propozycje dyrektora w sprawach przydziału godzin nauczania i innych czynności dla nauczycieli,
4) wnioski dyrektora o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
5) wnioski o zezwolenie na indywidualny tok nauki ucznia.
4. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykła większością głosów w obecności
co najmniej połowy jej członków.
5. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania R.P. są protokołowane.

§ 21

1. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły, władzami samorządu są:
1) na szczeblu klas : samorządy klasowe,
2) na szczeblu szkoły: rada uczniowska.
2. Do zadań rady uczniowskiej należy:
1) przygotowanie projektów regulaminu samorządu uczniowskiego,
2) występowanie do władz szkolnych z nowymi inicjatywami dotyczącymi życia szkolnego i sposobem ich wykonania,
3) gospodarowanie środkami materialnymi samorządu uczniowskiego,
4) wykonanie zadań zleconych przez radę pedagogiczną i dyrekcję szkoły,
5) proponowanie kandydata na opiekuna samorządu.
3. Samorząd uczniowski może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących pracy szkoły, a w szczególności realizowania podstawowych praw uczniów, takich jak:
1) prawo do zapoznania się z programem nauczania,
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
3) prawo do organizowania życia szkolnego, umożliwiające zadanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania własnych zainteresowań,
4) prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
5) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami, w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
4. Szczegółowe prawa i obowiązki określa regulamin samorządu uczniowskiego.
5. Na wniosek dyrektora szkoły samorząd wyraża opinię o pracy nauczyciela.
6. Dyrektor szkoły ma obowiązek zawiesić i uchylić uchwałę lub inne postanowienie samorządu, jeżeli jest ono sprzeczne z prawem lub celami wychowawczymi szkoły.

§ 22

1. Celem Rady Rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców szkoły oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły, a także wnioskowania do organów szkoły w tym zakresie, a w szczególności:
1) pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły,
2) współpraca ze środowiskiem szkoły, lokalnym i zakładami pracy,
3) gromadzenie funduszy dla wspierania działalności szkoły, a także ustalenia zasad użytkowania tych funduszy,
4) zapewnienie rodzicom, we współdziałaniu z nauczycielami szkoły prawa do :
a) znajomości zadań oraz zamierzeń dydaktycznych i wychowawczych w szkole i w klasie,
b) uzyskanie w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka i jego postępów lub trudności,
c) znajomości regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
d) uzyskania porad w sprawie wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
e) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy szkoły.

§ 23

1. Organa szkoły współpracują ze sobą przy podejmowaniu ważniejszych decyzji dotyczących działalności szkoły poprzez:
1) uczestnictwo swych przedstawicieli na zebraniach plenarnych ,
2) opiniowanie projektowanych uchwał i statutu szkoły,
3) informowanie o podjętych działaniach poprzez dyrektora szkoły,
2. Rada pedagogiczna może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonywanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
3. Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w szkole, po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
4. Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwał organów szkoły niezgodnych z przepisami prawa lub interesem szkoły. W takim przypadku, w terminie 2 tygodni uzgadnia sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem sporu. W przypadku barku uzgodnienia przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi bezpośrednio nadzorującemu szkołę.
5. Sposób rozwiązywania sporów między organami szkoły.
Spory pomiędzy dyrektorem a Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców rozpatruje organ prowadzący szkołę (Zarząd Miasta Knurów).
Spory pomiędzy Rada Rodziców, Samorządem Uczniowskim, Radą Pedagogiczną rozpatruje Dyrektor Szkoły. W każdym przypadku strony spierające się wnoszą przedmiot sporu do odpowiedniego organu (Zarządu Miasta Knurów) na piśmie.
 

DO GÓRY


ROZDZIAŁ V

UCZNIOWIE – PRAWA I OBOWIAZKI

§ 24

1. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się w tym roku kalendarzowym, w którym kończy ono 7 lat i trwa do ukończenia gimnazjum, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 18 lat.
2. Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat.
3. W uzasadnionych przypadkach rozpoczęcie spełnienia obowiązku szkolnego może być odroczone, nie dłużej jednak niż jeden rok. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły lub o odroczeniu obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
4. Dziecko jest zapisane do klasy pierwszej sześcioletniej szkoły podstawowej z rocznym wyprzedzeniem.
5. Do sześcioletniej szkoły podstawowej prowadzonej przez gminę przyjmuję się:
1) z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły,
2) na prośbę rodziców ( prawnych opiekunów) – dzieci zamieszkałe poza obwodem danej szkoły, jeżeli w klasie są wolne miejsca. Przyjęcie dziecka spoza obwodu wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka,
3) dzieci z spoza Knurowa, jeżeli wyrazi na to zgodę organ prowadzący szkołę.

§ 25

Uczeń ma prawo do:
1) poszanowania godności własnej w sprawach, rodzinnych i koleżeńskich,
2) przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przy wykorzystaniu wszystkich możliwości szkoły,
3) przedstawiania wychowawcy klasy, dyrektorowi szkoły i innym nauczycielom swoich problemów oraz uzyskania od nich pomocy, odpowiedzi i wyjaśnień,
4) jawnego wyrażania opinii dotyczących życia szkoły, nie może to jednak uwłaczać niczyjej godności osobistej,
5) należenia do wybranej przez siebie organizacji ideowo – wychowawczej,
6) uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych, rozwijania zainteresowań, uzdolnień i talentów,
7) reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach, zawodach sportowych i innych konkursach, zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami,
8) jawnej, sprawiedliwej i obiektywnej oceny swego stanu wiedzy i umiejętności,
9) odpoczynku w przerwach międzylekcyjnych ,
10) na okres ferii i przerw świątecznych nie zadaje się prac domowych,
11) dodatkowej pomocy nauczyciela zwłaszcza wtedy, gdy nie radzi sobie z opanowaniem materiału, sprawdzenia i oceny wiedzy lub umiejętności,
12) korzystania z poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego i zawodowego,
13) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki.

§ 26

Uczeń ma obowiązek :
1) przestrzegać statutu i wewnętrznych przepisów szkoły,
2) uczeń poza szkołą nie przestaje być uczniem i poprzez swoje postępowanie ma dbać o dobre imię szkoły i godnie ją reprezentować,
3) systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i innych formach życia szkoły,
4) okazywać szacunek nauczycielom i innym pracownikom szkoły, osobom starszym, koleżankom i kolegom,
5) dbać o bezpieczeństwo własne i swoich kolegów,
6) czuć się współodpowiedzialnym za ład, czystość i estetykę szkoły,
7) mieć schludny, czysty, niewyzywający strój uczniowski,
8) nosić obuwie zastępcze przez cały rok,
9) bezpiecznie poruszać się po budynku,
10)pomagać nauczycielom dyżurującym, pełniąc dyżur całodzienny (730 –1400),
11)nie opuszczać budynku szkoły w czasie zajęć lekcyjnych,
12)dbać o czystość, kulturę i poprawność języka ojczystego.

§ 27

1. Każdy uczeń posiada swój strój galowy, który ma obowiązek nosić w czasie:
1) uroczystości szkolnych wynikających z ceremoniału szkolnego,
2) grupowych lub indywidualnych wyjść poza teren szkoły w charakterze reprezentacji,
3) imprez okolicznościowych, jeżeli taką decyzję podejmie wychowawca klasy lub Rada Pedagogiczna.
2. Przez strój galowy należy rozumieć:
1) dla dziewcząt – ciemna spódnica i biała bluzka,
2) dla chłopców – ciemne spodnie i biała koszula.
3. Ubiór codzienny ucznia jest dowolny przy zachowaniu następujących ustaleń:
1) w doborze ubioru, rodzaj fryzury, biżuterii należy zachować umiar pamiętając, że szkoła jest miejscem pracy,
2) na terenie budynku szkolnego uczeń zobowiązany jest nosić obuwie nie zagrażające zdrowiu (np. niedopuszczalne są wysokie obcasy),
3) uczeń ma obowiązek przestrzegać zasad higieny osobistej oraz estetyki,
4) wygląd zewnętrzny ucznia nie może mieć wpływu na oceny z przedmiotu.

§ 28

1. Za rzetelną naukę i wzorową postawę, za wybitne osiągnięcia, za działalność uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody:
1) pochwałę wychowawcy wobec klasy,
2) pochwałę dyrektora szkoły wobec uczniów i nauczycieli,
3) list pochwalny do rodziców,
4) dyplom uznania,
5) nagrodę rzeczową,
6) nominację do nagrody dla „Super Ucznia”,
7) nagrodę rzeczową dla „Super Ucznia”,
8) świadectwo z biało – czerwonym paskiem.
2. Znaczące osiągnięcia w konkursach przedmiotowych i igrzyskach sportowych odnotowuje się na świadectwie szkolnym.

§ 29

1. Uczeń może być ukarany za nieprzestrzeganie statutu szkoły i regulaminu uczniowskiego poprzez:
1) upomnienie wychowawcy klasy,
2) upomnieniem lub nagana dyrektora szkoły,
3) zakazem uczestnictwa w imprezach klasowych i szkolnych,
4) zakazem reprezentowania szkoły na zewnątrz,
5) przeniesieniem do innej szkoły za zgodą Kuratora Oświaty.
2. Dyrektor szkoły może wystąpić do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły w przypadku, gdy zmiana środowiska wychowawczego może korzystnie wpłynąć na postawę ucznia. O przeniesienie ucznia do innej szkoły wnioskuje się, gdy:
1) notorycznie łamie przepisy regulaminu szkolnego, otrzymał kary przewidziane w regulaminie, a stosowane środki zaradcze nie przynoszą pożądanych efektów,
2) zachowuje się w sposób demoralizujący bądź agresywny, zagrażający zdrowiu i życiu innych uczniów,
3) dopuszcza się czynów łamiących prawo, np. kradzieże, wymuszania, zastraszanie.
3. Od nałożonej przez wychowawcę kary, uczeń i jego rodzice lub przedstawiciele samorządu uczniowskiego mogą w formie pisemnej, odwołać się do dyrektora szkoły w terminie 2 dni od dnia uzyskania kary.
4. Dyrektor w porozumieniu z pedagogiem szkoły, przewodniczącym samorządu szkolnego, a w szczególnych przypadkach z powołanymi przez siebie przedstawicielami Rady Pedagogicznej, rozpatruje odwołanie w ciągu 3 dni i postanawia:
1) oddalić odwołanie podając pisemne uzasadnienie,
2) odwołać karę,
3) zawiesić warunkowo wykonanie kary.
5. Od decyzji podjętej przez dyrektora szkoły odwołanie nie przysługuje.
6. Spory między rodzicami i nauczycielami rozstrzyga dyrektor szkoły.
7. Szkoła informuje rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.

§ 30

1. Propozycje zmian do praw i obowiązków ucznia mogą zgłaszać nauczyciele, rodzice i uczniowie.
2. Proponowane zmiany wymagają akceptacji Rady Pedagogicznej.
3. Do przestrzegania praw i obowiązków ucznia zobowiązani są zarówno uczniowie, jak i nauczyciele.

§ 31

1. Jeżeli w klasie, do której uczeń przechodzi, naucza się innego języka obcego niż ten, którego uczył się w poprzedniej szkole, a rozkład zajęć uniemożliwia mu uczęszczanie na zajęcia innego oddziału (grupy) w tej samej szkole, uczeń może :
1) uczyć się języka obowiązującego w danym oddziale , wyrównując we własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego albo
2) kontynuować we własnym zakresie naukę języka obcego, którego uczył się w poprzedniej szkole albo
3) uczęszczać do klasy z danym językiem w innej szkole.

2. Ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego jako przedmiotu obowiązkowego, egzaminuje i ocenia nauczyciel języka obcego z tej samej lub innej szkoły, wyznaczony przez dyrektora szkoły, a w przypadku gdy dyrektor nie może zapewnić nauczyciela danego języka - przez dyrektora innej szkoły.
 

DO GÓRY


ROZDZIAŁ VI

ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI

§ 32

1. W szkole działają dwa zespoły nauczycielskie:
1) zespół wychowawców i n- li klas I-III
2) zespół wychowawców i n- li klas IV-VI pracujący w zespołach samokształceniowych:
a) nauczyciele przedmiotów humanistycznych
b) nauczyciele przedmiotów matematyczno-przyrodniczych
2. Pracą zespołów kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek zespołu.
3. Cele i zadania zespołów nauczycielskich obejmują:
1) ustalenie zestawu programów nauczania oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb,
2) zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowaniu treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadniania decyzji w sprawie wyboru programu nauczania,
3) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,
4) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
5) współdziałanie w organizowaniu pracowni, a także w uzupełnieniu ich wyposażenia ,
6) wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.

§ 33

1. Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.
2. Nauczyciel uwzględnia prawo rodziców do:
1) znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w klasie i szkole,
2) znajomość przepisów dotyczących oceniania klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
3) uzyskiwanie rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego postępów w nauce i zachowaniu,
4) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dzieci,
5) wyrażania i przekazywania organom sprawującym nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły,

§ 34

1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych mu uczniów.
2. Nauczyciel zobowiązany jest do:
1) prawidłowej organizacji procesu dydaktycznego,
2) odpowiedzialności za życie i bezpieczeństwo uczniów,
3) dbanie o pomoce naukowe i inny sprzęt szkolny,
4) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań,
5) bezstronności i obiektywizmu w ocenie uczniów oraz sprawiedliwego traktowania,
6) udzielania pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych,
7) doskonalenia umiejętności dydaktycznych i podnoszenia poziomu swej wiedzy,

§ 35

1. Dyrektor powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu
z nauczycieli uczącemu w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej, wychowawca w miarę możliwości powinien opiekować się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
3. Formy spełnienia zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
4. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia , proces jego ucznia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie,
2) inspirowanie działań zespołowych uczniów,
3) podejmowanie zadań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole oraz między uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
5. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust.1:
1) otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swych wychowanków ,
2) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami :
a) różne formy życia zespołowego rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
b) ustala treść i formę zajęć tematycznych na godzinach wychowawczych,
3) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),
4) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
a) poznania ich i ustalania potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
b) współdziałania z rodzicami w działaniach wychowawczych ,
c) włączenia rodziców w sprawy życia klasy i szkoły,
5) współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalnymi świadczącymi kwalifikowana pomoc w rozpoznaniu potrzeb i trudności (także zdrowotnych) oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów. Organizuje odpowiednie formy tej pomocy na terenie szkoły i w placówkach pozaszkolnych, zgodnie z zarządzeniem MEN w sprawie zasad udzielania pomocy psychologicznej i pedagogicznej,
6) organizuje comiesięczne spotkania z rodzicami informując o ich postępach w nauce i o zachowaniu ucznia,
7) na miesiąc przed końcem semestru (roku szkolnego) wychowawca jest zobowiązany do pisemnego zawiadomienia rodziców (opiekunów) o grożącej ocenie niedostatecznej z przedmiotu.
6. Wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące klasy.
7. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora szkoły oraz rady pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
8. Rodzice i uczniowie w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach, mogą mieć wpływ na dobór bądź zmianę nauczyciela, któremu dyrektor powierzył zadania wychowawcy.
9. Zmiana wychowawcy może nastąpić w przypadku, gdy:
1) wyrazi on na to zgodę lub sam złoży rezygnację z tej funkcji ,
2) zebranie rodziców uczniów klasy, w której wychowawstwo pełni, zgłosi taki wniosek większością ¾ głosów obecnych ( przy obecności na zebraniu rodziców reprezentujących ¾ ilości uczniów).
10. Ostateczną decyzję w przedmiocie zmiany wychowawcy podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
11. Warunkiem przedłożenia sprawy Radzie Pedagogicznej, po spełnieniu wymogu ust.9, jest pisemne sformułowanie zarzutów przez rodziców bądź uczniów oraz podpisanie ich przez osoby domagającej się zmiany.

§ 36

1. W szkole, która liczy, co najmniej 12 oddziałów, dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej powołuje wicedyrektora.
2. Za zgodą organu prowadzącego, dyrektor szkoły może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
3. Wicedyrektorzy przyjmują na siebie część zadań dyrektora, a w szczególności:
1) pełnią funkcję zastępcy dyrektora w przypadku jego nieobecności,
2) przygotowują projekty następujących dokumentów organizacyjnych szkoły:
3) szkolny zestaw programów nauczania, który obejmuje całą działalność szkoły,
4) program wychowawczy szkoły,
5) tygodniowy rozkład zajęć szkolnych,
6) kalendarz szkolny,
7) informacje o stanie pracy szkoły w zakresie mu przydzielonym,
8) prowadzą czynności związane z nadzorem pedagogicznym oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli ,
9) pełnią bieżący nadzór kierowniczy na całą szkołą według ustalonego harmonogramu,
10) nadzorują wypełnienie obowiązku szkolnego przez uczniów.
4. Wicedyrektor :
1) jest bezpośrednim przełożonym służbowym z upoważnienia dyrektora szkoły nauczycieli, wychowawców świetlicy , pedagogów szkolnych i bibliotekarzy,
2) jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły podczas pełnienia swego bieżącego nadzoru nad szkołą,
3) decyduje w bieżących sprawach procesu pedagogicznego w całej szkole,
4) ma prawo formułowania projektu oceny pracy podległych mu bezpośrednio nauczycieli, a także w sprawach nauczycieli, jak również w sprawach oceny pracy opiekuńczo-wychowawczej wszystkich nauczycieli,
5) ma prawo wnioskowania do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar dla nauczycieli, których jest bezpośrednim przełożonym,
6) ma prawo używania pieczątki osobistej z tytułem „zastępca dyrektora szkoły ”oraz podpisywania pism, których treść jest zgodna z zakresem jego zadań i kompetencji.
 

DO GÓRY


ROZDZIAŁ VII

OGRANIZACJA PRACY SZKOŁY

§ 37

1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów określonych planem nauczania.
2. Liczba uczniów w oddziałach szkolnych powinna wynosić nie więcej niż 30 uczniów.

§ 38

1. Podział na grupy dotyczy zajęć z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów.
2. W przypadku oddziałów liczących mniej niż 24 uczniów podziału na grupy można dokonywać za zgodą oddziału prowadzącego szkołę.
3. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV-VI prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.

§ 39

1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
3. Tygodniowy rozkład zajęć klas I-III określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania, szczegółowy rozkład dzienny zajęć ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia.

§ 40

Organizacja zajęć dodatkowych:
1) zajęcia dodatkowe prowadzone są w grupach międzyklasowych i międzyoddziałowych poza systemem klasowo-lekcyjnym,
2) zajęcia dodatkowe organizowane są w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych,
3) liczbę uczestników zajęć nadobowiązkowych ustalają odpowiednie zarządzenia MEN.

§ 41

1. Szczegółową organizacje nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę, do 30 maja.
2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
3. Tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala dyrektor szkoły, na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

§ 42

Religia jako szkolny przedmiot nieobowiązkowy jest prowadzona dla uczniów, których rodzice sobie tego życzą:
1) życzenie wyrażane jest w najprostszej formie, nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast zostać zmienione,
2) uczniowie nie korzystający z lekcji religii objęci są zajęciami opiekuńczo- wychowawczymi,
3) nauczanie religii odbywa się w oparciu o programy potwierdzone przez władze kościelne,
4) nauczyciela religii zatrudnia dyrektor szkoły na podstawie imiennego, pisemnego skierowania wydanego w przypadku Kościoła Katolickiego przez właściwego biskupa diecezjalnego lub zwierzchników kościołów w przypadku innych wyznań,
5) nauczyciel religii wchodzi w skład Rady Pedagogicznej , nie przyjmuje jednak obowiązków wychowawcy klasy,
6) nauczyciel religii ma prawo do organizowania spotkań z rodzicami swoich uczniów, wcześniej ustalając z dyrektorem szkoły termin i miejsce planowanego spotkania,
7) nauczyciel religii ma obowiązek wypełnienia dziennika szkolnego,
8) nauka religii odbywa się w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo,
9) ocena z religii umieszczana jest na świadectwie szkolnym,
10) ocena z religii nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnej klasy ,
11) ocena z religii jest wystawiana według regulaminu oceniania przyjętego przez szkołę,
uczniowie uczęszczający na lekcje religii uzyskują trzy kolejne dni zwolnienia z zajęć szkolnych w celu odbycia rekolekcji wielkopostnych,
12) nadzór pedagogiczny nad nauczycielem religii , w zakresie metodyki nauczania i zgodności z programem prowadzi dyrektor szkoły oraz pracownicy nadzoru pedagogicznego,
13) ocena z religii liczona jest do średniej ocen ucznia.

§ 43

1. Biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań nauczycieli, uczniów i rodziców. Służy do realizacji zadań dydaktyczni-wychowawczych, wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli, uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia również do korzystania innych typów bibliotek i środków informacji.
2. Pomieszczenia biblioteki umożliwiają:
1) gromadzenie i opracowanie zbiorów ,
2) wypożyczenie poza bibliotekę,
3. Biblioteka stosując właściwe sobie metody i środki pełni funkcję:
1) kształcąco- wychowawczą poprzez:
a) rozbudzenie i rozwijanie potrzeb czytelniczych ,
b) przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji,
c) kształcenie kultury czytelniczej,
d) wdrażanie do poszanowania książki ,
e) udzielenie pomocy nauczycielom w ich pracy i doskonaleniu zawodowym,
2) opiekuńczo- wychowawczą poprzez :
a) współdziałanie z nauczycielami ,
b) wspieranie prac mających na celu wyrównanie różnic intelektualnych,
c) otaczanie opieką uczniów szczególnie uzdolnionych ,
d) pomoc uczniom mającym trudności w nauce,
3) kulturalno-rekreacyjną poprzez:
a) uczestniczenie w rozwijaniu życia kulturalnego.
4. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie wszystkich klas, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice a także inne osoby na zasadach określonych w regulaminie. Czas pracy biblioteki zapewnia możliwość korzystania z księgozbioru podczas zajęć lekcyjnych.
5. Zakres obowiązków nauczyciela bibliotekarza:
1) koordynowanie pracy w bibliotece :
a) opracowanie rocznych planów działalności biblioteki oraz terminów ważniejszych imprez,
b) uzgodnienie stanu majątkowych z księgowością,
projektowanie wydatków na rok kalendarzowy,
c) sprawozdania z biblioteki, zawierające oceny z czytelnictwa,
d) odpowiedzialność za stan majątkowy i dokumentację prac biblioteki,
2) praca pedagogiczna :
a) gromadzenie zbiorów zgodnie z potrzebami,
b) udostępnienie zbiorów,
c) udzielenie informacji bibliotecznych,
d) rozmowy z czytelnikami o książkach,
e) poradnictwo w wyborach czytelniczych,
f) prowadzenie zajęć z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego zgodnie z programem,
g) udostępnienie nauczycielom opiekunom potrzebnych materiałów,
h) informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów i analiza czytelnictwa,
i) prowadzenie różnych form wizualnych informacji o książkach,
j) organizowanie różnych form inspiracji czytelnictwa ,
k) dobra znajomość zbiorów i potrzeb czytelniczych,
l) dostosowanie formy i treści pracy do wieku i poziomu intelektualnego uczniów,
3) praca organizacyjna:
a) gromadzenie zbiorów oraz ewidencja – zgodnie z obowiązującymi przepisami,
b) opracowanie biblioteczne zbiorów,
c) selekcja zbiorów i ich konserwacja,
d) organizowanie warsztatu informacyjnego,
e) wydzielenie księgozbioru podręcznego,
f) prowadzenie katalogów,
g) udostępnienie zbiorów,
4) współpraca z rodzicami i instytucjami :
a) w miarę możliwości nauczyciel bibliotekarz współpracuje z rodzicami uczniów,
b) bibliotekami poza szkolnymi i innymi instytucjami kulturalnymi.
6. Zbiorami biblioteki są dokumenty piśmiennicze (książki, czasopisma i inne) i dokumenty niepiśmiennicze (materiały audiowizualne).
7. Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje dyrektor szkoły:
1) zapewnia obsadę personelu oraz odpowiednie pomieszczenie i wyposażenie,
2) zapewnia środki finansowe,
3) zarządza skontrum zbiorów,
4) zapewnia nauczycielom bibliotekarzom godziny do prowadzenia lekcji,
5) zatwierdza tygodniowy rozkład zajęć,
6) hospituje i ocenia pracę biblioteki.

§ 44

1.Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów) lub organizację dojazdu do szkoły, szkoła organizuje świetlicę.

2.W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25.
 

DO GÓRY


Zmiany oraz tekst jednolity statutu szkoły zostały zatwierdzone przez Radę Pedagogiczną Miejskiej Szkoły Podstawowej nr 9 w Knurowie na posiedzeniu w dniu 04.04.2002 r.