 |
S T A T U T
MIEJSKIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 9
W KNUROWIE
Uchwalony na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991
o systemie oświaty (tj. Dz.U.
z 1996r. Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami) oraz rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie
ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U.
nr 62 poz.624).
Rozdział I - Przepisy ogólne
Rozdział II - Cele i zadania szkoły
Rozdział III - Ocenianie, klasyfikowanie i
promowanie uczniów
Rozdział IV - Organy szkoły i ich kompetencje
Rozdział V - Uczniowie – prawa i obowiązki
Rozdział VI - Zakres zadań nauczycieli
Rozdział VII - Organizacja pracy szkoły
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1
1. Nazwa szkoły brzmi :
Miejska Szkoła Podstawowa nr 9 w Knurowie
ul. Aleja Lipowa 12
2. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Knurów.
3. Nadzór merytoryczny pod względem realizacji programy dydaktycznego
i wychowawczego sprawuje Kuratorium Oświaty w Katowicach.
4. Cykl kształcenia trwa 6 lat.
§ 2
1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentacje zgodnie z odrębnymi
przepisami.
3. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej szkoły określają odrębne
przepisy.
4. Szkoła może na wyodrębnionym rachunku bankowym, gromadzić środki
specjalne pochodzące z:
1) dobrowolnych wpłat rodziców,
2) opłat za wynajem sal za kursy, szkolenia, wyżywienie i innych źródeł
zgodnie z obowiązującymi przepisami.
5. Środki specjalne mogą być przeznaczone na:
1) działalność dydaktyczno-wychowawczą,
2) zakup pomocy naukowych i wyposażenia,
3) zakup materiałów na remonty i konserwację,
4) zakup środków czystości, materiałów biurowych,
5) opłaty za usługi (remonty, transport, przeglądy ...),
6) żywienie uczniów, pracowników,
7) wynagrodzenia wynikające z działalności jednostki oświatowej,
8) inne cele wynikające ze statutowej działalności szkoły.
DO GÓRY
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 3
Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz
uwzględniające program wychowawczy szkoły, a w szczególności zapewnia
uczniom:
1) poznanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie
umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie
kształcenia;
2) traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą
samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego zrozumienia
świata, ludzi i siebie;
3) rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań;
4) znalezienie w szkole środowiska wychowawczego sprzyjającego
wszechstronnemu rozwojowi (w wymiarze intelektualnym, psychicznym
,społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym);
5) sprawuje opiekę nad uczniami z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa
oraz promocji i ochrony zdrowia.
6) udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
§ 4
Realizacja celów i zadań szkoły następuje poprzez:
1) Integrację wiedzy nauczanej poprzez:
a) kształcenie zintegrowane w klasach I-III ,
b) bloki przedmiotowe,
c) ścieżki edukacyjne: pro zdrowotną, regionalną, ekologiczną,
czytelniczą i medialną, patriotyczno-obywatelską oraz wychowanie do
życia w społeczeństwie,
2) Oddziaływanie wychowawcze skierowane na priorytety takie jak:
a) pomoc w uzyskaniu orientacji etycznej i hierarchizacji wartości,
b) personalizację życia w rodzinie, w grupie koleżeńskiej, w szerszej
społeczności,
c) wpajanie zasad kultury życia codziennego,
3) Prowadzenie kół zainteresowań i kół przedmiotowych, zajęć
dydaktyczno-wyrównawczych, zajęć korekcyjnych, kompensacyjno -
wyrównawczych,
4) Prowadzenie lekcji religii w szkole,
5) Prace pedagoga szkolnego wspomaganą badaniami i zaleceniami Poradni
Psychologiczno- Pedagogicznej w Knurowie, współpracą z sądem rodzinnym,
właściwym Komisariatem Policji, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
6) Naukę języka obcego oraz informatyki w klasach młodszych.
§ 5
Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów i ochrania ich zdrowie poprzez:
1) Dyżury nauczycieli w budynku wg grafiku wywieszonego w pokoju
nauczycielskim,
2) Zapewnienie opieki na zajęciach pozalekcyjnych i nadobowiązkowych,
3) Przydzielenie jednego opiekuna (osoby pełnoletniej): na 30 uczniów –
jeżeli grupa nie wyjeżdża poza miasto i nie korzysta z przejazdów, na 15
uczniów – w czasie wycieczki, na 10 uczniów – w czasie turystyki
kwalifikowanej,
4) Zgłoszenie Policji autokarów wycieczkowych celem dokonania kontroli
technicznej,
5) Omawianie zasad bezpieczeństwa na godzinach wychowawczych,
6) Szkolenie pracowników szkoły w zakresie bezpieczeństwa i higieny
pracy,
7) Dostosowanie stolików uczniowskich, krzeseł i innego sprzętu
szkolnego do wzrostu uczniów i rodzaju pracy,
8) Systematyczne omawianie przepisów ruchu drogowego, kształcenie
komunikacyjne, oraz przeprowadzanie egzaminu na kartę rowerową,
9) Utrzymanie kuchni, jadalni i urządzeń sanitarnych w stanie pełnej
sprawności i stałej czystości,
10) Uwzględnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć
dydaktyczno-wyrównawczych równomiernego rozłożenia zajęć w każdym dniu,
11) Różnorodności zajęć w każdym dniu,
12) Nie łączenia w kilkugodzinne jednostki lekcyjne zajęć z tego samego
przedmiotu, z wyjątkiem przedmiotów, których program tego wymaga.
§ 6
Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych
potrzebna jest pomoc szkoła udziela wsparcia poprzez:
1) pomoc pedagogiczną i psychologiczną udzielaną przez pedagoga
szkolnego i instytucje świadczące specjalistyczne poradnictwo,
2) zapewnienie dożywiania w formie obiadów finansowanych przez sponsorów
i Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej,
3) zorganizowanie pomocy materialnej i rzeczowej w ramach akcji
charytatywnych ,
§ 7
Celem dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do możliwości
psychologicznych uczniów szkoła zapewnia pomoc udzieloną przez pedagoga
szkolnego i Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną w Knurowie w formie:
1) kierowania na badania uczniów z deficytami rozwojowymi,
2) wydawanie zaleceń o odroczeniu lub przyspieszeniu obowiązku
szkolnego, nauczaniu indywidualnym, rewalidacji indywidualnej, o
nauczaniu trybem szkoły specjalnej,
3) spotkań terapeutycznych.
DO GÓRY
ROZDZIAŁ III
OCENIANIE, KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE UCZNIÓW
(ustalony na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia
21 marca 2001r.)
§ 8
1.Ocenianie wewnątrz szkolne ma na celu:
1) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i
postępach w tym zakresie,
2) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
3) motywowanie ucznia do dalszej pracy,
4) dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o
postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji pracy dydaktyczno-
wychowawczej,
2. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz
rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez
siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć
edukacyjnych uczniów.
3. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów
oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania.
4. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych
opiekunów). Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego
rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu na zasadach określonych
przez nauczycieli. Na prośbę ucznia lub jego rodziców ( prawnych
opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
5. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas
określony z zajęć wychowania fizycznego. Decyzję o zwolnieniu ucznia z
tych zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii wydanej przez
lekarza.
6. Zajęcia dydaktyczno- wychowawcze w roku szkolnym dzielą się na dwa
okresy:
1) od dnia rozpoczęcia zajęć dydaktyczno- wychowawczych we wrześniu do
ostatniej soboty poprzedzającej ferie zimowe,
2) od poniedziałku wypadającego bezpośrednio po feriach zimowych do dnia
zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno- wychowawczych.
§ 9
1. W klasach I-III obowiązuje ocena klasyfikacyjna opisowa. Na koniec
semestru nauczyciele sporządzają kartę oceny opisowej, która
jednocześnie jest informacją dla rodziców o postępach dziecka. Wzór
oceny opisowej stanowi załącznik nr 1 do Statutu
Szkoły.
2. Rodzaje oceniania opisowego:
1) ocena semestralna
2) ocena roczna
3) ocena kończąca nauczanie wczesnoszkolne.
3. Oceny bieżące, oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne
podsumowujące osiągnięcia edukacyjne począwszy od czwartej kasy szkoły
podstawowej, ustala się według następującej skali:
stopień celujący - 6
stopień bardzo dobry - 5
stopień dobry - 4
stopień dostateczny - 3
stopień dopuszczający - 2
stopień niedostateczny - 1
Dopuszcza się stosowanie przy ocenach znaku „+” lub „–”.
4. Ocena ucznia może być wyrażona stopniem, słowem (pochwałą lub naganą)
oraz znakiem „+” lub „-”.
5. Oceny dzielą się na:
1)cząstkowe, określające osiągnięcia edukacyjne ucznia ze zrealizowanej
części programu nauczania,
2)klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne podsumowujące osiągnięcia
edukacyjne ucznia za dany okres (rok szkolny).
6. Oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne ustala nauczyciel
uczący danego przedmiotu, uwzględniając wkład pracy ucznia. Oceny te nie
powinny być ustalone jako średnia arytmetyczna stopni cząstkowych.
7. Kryteria ocen:
1) ocenę CELUJĄCĄ otrzymuje uczeń, który:
a) rozwiązuje problemy w sposób twórczy, samodzielnie rozwija własne
uzdolnienia,
b) korzysta z nowości technologii informacyjnej, potrafi kojarzyć i
łączyć wiadomości z różnych dziedzin wiedzy, korzysta z wielu sposobów
pracy,
c) osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych,
reprezentuje szkołę w zawodach sportowych lub posiada inne porównywalne
osiągnięcia,
2) ocenę BARDZO DOBRĄ otrzymuje uczeń, który:
a) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem
nauczania,
b) potrafi efektywnie zaplanować pracę w zespole, umiejętnie podejmować
decyzję,
c) interpretować wyniki, odnajdywać i porządkować informacje, zastosować
umiejętności w różnych sytuacjach,
d) samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy w sposób twórczy w
sytuacjach
trudnych i nietypowych,
3) ocenę DOBRĄ otrzymuje uczeń, który:
a) posiada wiedzę określoną kryteriami oceny dobrej,
b) potrafi współpracować w grupie zarówno jako lider jak i partner,
wyciągać wnioski, różnicować ważność informacji, dzielić się wiedzą z
innymi, wybrać własny sposób uczenia się,
c) rozwiązuje typowe zadania z elementami problemowymi, wykazuje aktywną
postawę wobec trudnych i nietypowych zagadnień,
4) ocenę DOSTATECZNĄ otrzymuje uczeń, który:
a) opanował wiadomości i umiejętności określone kryteriami oceny
dostatecznej,
b) współpracuje w grupie, potrafi objaśnić niektóre wyniki pracy,
logicznie je uporządkować, podjąć decyzję jaką przyjąć postawę,
c) rozwiązuje proste zadania teoretyczne i praktyczne.
5) ocenę DOPUSZCZAJĄCĄ otrzymuje uczeń, który:
a) opanował wiedzę określoną kryteriami oceny dopuszczającej,
b) rozumie podstawowe zagadnienia wyrażone w sposób prosty i
jednoznaczny, współpracuje w grupie, pyta, prosi o wyjaśnienie, słucha
dyskusji, potrafi dostosować się do decyzji grupy, rozwiązuje proste
zadania teoretyczne i praktyczne przy pomocy kolegi lub nauczyciela,
6) ocenę NIEDOSTATECZNĄ otrzymuje uczeń, który:
a) posiada tak duże braki w wiadomościach i umiejętnościach, że
uniemożliwiają one dalsze zdobywanie wiedzy,
b) nie jest w stanie rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności.
8. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, sztuki należy
w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany w wywiązywanie się z
obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, chęć do pracy,
zaangażowanie, aktywność.
9. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni
psychologiczno- pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej,
obniżyć wymagania edukacyjne w zakresie wiedzy i umiejętności, w
stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w
uczeniu się lub deficyty rozwojowe, umożliwiające sprostanie wymaganiom
edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
§ 10
1. Ocenie podlegają wszystkie formy pracy ucznia:
1) prace klasowe na jednej lub dwóch godzinach lekcyjnych obejmujące
treść całego działu lub dużą część działu,
2) testy,
3) kartkówki z trzech ostatnich tematów,
4) prace domowe,
5) zadania i ćwiczenia wykonywane przez uczniów podczas lekcji,
6) sprawdziany,
7) wypowiedzi ustne,
8) prace w zespole,
9) testy sprawnościowe,
10) prace plastyczne i techniczne,
11) działalność muzyczna.
2. W pracy pisemnej ocenie podlega:
1) zrozumienie tematu,
2) znajomość opisywanych zagadnień,
3) sposób prezencji,
4) konstrukcja pracy i jej forma graficzna.
Ilość prac pisemnych przewidzianych w semestrze jest zależna od
specyfiki przedmiotu; ustala ją i podaje każdy nauczyciel.
3. Wypowiedzi ustne to: udział i przygotowanie ucznia do zajęć oraz
spójna odpowiedź na pytanie nauczyciela. W wypowiedzi ustnej ocenie
podlega:
1) znajomość zagadnienia,
2) samodzielność wypowiedzi,
3) kultura języka,
4) precyzja, jasność, oryginalność ujęcia tematu.
4. Ocenę za pracę w grupie może otrzymać cały zespół lub indywidualny
uczeń. Ocenie podlegają umiejętności:
1) planowanie i organizacja pracy grupowej,
2) efektywne współdziałanie,
3) wywiązywanie się z powierzonych ról,
4) rozwiązywanie problemów w sposób twórczy.
5. W tygodniu mogą się odbyć najwyżej trzy prace klasowe lub testy, przy
czym nie więcej niż jedna dziennie, zapowiedziane i wpisane do dziennika
z tygodniowym wyprzedzeniem. Nauczyciel ma prawo stosowania kartkówki
zamiast ustnej formy odpowiedzi i może jej nie zapowiedzieć. Kartkówki
sprawdzają wiadomości i umiejętności najwyżej z trzech ostatnich lekcji.
6. Termin zwrotu ocenionych testów i kartkówek nie może być dłuższy niż
jeden tydzień, prac klasowych – dwa tygodnie.
7. Uczeń ma prawo znać zakres materiału przewidzianego do kontroli i
wymagań, jakimi będzie musiał sprostować.
8. Rodzice są powiadomieni o osiągnięciach dziecka w czasie spotkań z
wychowawcą (2 razy w semestrze) i podczas konsultacji z nauczycielami
przedmiotu ( raz w semestrze oraz przez comiesięczne pisemne wykazy
ocen).
§ 11
OCENA ZACHOWANIA
1. Ocena zachowania powinna uwzględnić w szczególności:
1) funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym,
2) respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm
etycznych.
2. Ocena z zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych
oraz na promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
3. Ocenę z zachowania ustala wychowawca klasy w toku narady klasowej, w
czasie której powinna nastąpić:
1) samoocena ucznia,
2) ocena zespołu klasowego,
3) ocena wychowawcy skonsultowana wcześniej z innymi nauczycielami i
pedagogiem.
4. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
5. Ocena zachowania śródroczna i końcoworoczna w klasach I-III jest
oceną opisową.
6. Oceny zachowania śródroczne i końcoworoczne, począwszy od czwartej
klasy szkoły podstawowej, ustala się według następującej skali: wzorowe,
dobre poprawne, nieodpowiednie.
7. Zasady oceniania zachowania:
1) Ocenę WZOROWĄ otrzymuje uczeń, który:
a) we wszystkich sprawach przestrzega regulaminu szkolnego,
b) w kulturze zachowania, frekwencji i stosunku do nauki może być wzorem
dla innych,
c) wykazuje własną inicjatywę i samodzielnie wykonuje prace na rzecz
klasy lub szkoły,
d) godnie reprezentuje klasę lub szkołę na zewnątrz.
2) Ocenę DOBRĄ otrzymuje uczeń, który:
a) pracuje na rzecz klasy i szkoły,
b) dba o wygląd klasy, szkoły, sprzętu szkolnego,
c) swoim zachowanie daje dobry przykład ,
d) drobne uchybienia w swoim zachowaniu stara się szybko naprawić,
e) dba o swoje zdrowie i higienę osobistą (nie stosuje używek),
f) stara się nie spóźniać na lekcje, a w razie nieobecności
systematycznie przynosi usprawiedliwienia.
3) Ocenę POPRAWNĄ otrzymuje uczeń, który:
a) z małymi uchybieniami przestrzega regulaminu szkoły a stosowane
środki zaradcze odnoszą pozytywny skutek ,
b) dba o swoje zdrowie i higienę osobistą (nie stosuje używek),
c) czasami spóźnia się na lekcję, nie wszystkie godziny ma
usprawiedliwione .
4) Ocenę NIEODPOWIEDNIĄ otrzymuje uczeń, który:
a) dopuszcza się poważnych wykroczeń przeciwko regulaminowi i statutowi
szkoły , nie wykazuje chęci poprawy, a stosowane środki zaradcze nie
odnoszą skutku ,
b) notorycznie przeszkadza w prowadzeniu lekcji,
c) ulega nałogom,
d) dewastuje mienie szkoły,
e) często opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia,
f) wywiera negatywny wpływ na rówieśników,
g) stosuje przemoc fizyczną i psychiczną,
h) jest arogancki, niekulturalny w stosunku do innych osób.
Uczeń, który dopuszcza się kradzieży i rozboju otrzymuje ocenę
zachowania nieodpowiednią, a jego postępowanie zgłaszane jest na
policję.
§ 12
1. Nauczyciele przedmiotów oraz wychowawcy klas ustalają na 2 tygodnie
przed końcem każdego semestru ocenę klasyfikacyjną oraz ocenę
zachowania.
2. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się w styczniu każdego roku
szkolnego. Dokładną datę zakończenia postępowania klasyfikacyjnego
ustala Rada Pedagogiczna na posiedzeniu w sierpniu.
3. Podczas ustalania oceny klasyfikacyjnej końcoworocznej należy
uwzględnić osiągnięcia i umiejętności ucznia z poprzedniego semestru.
4. Na miesiąc przed końcoworocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym
posiedzeniem Rady Pedagogicznej wychowawca klasy zobowiązany jest
poinformować pisemnie ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego
ocenach klasyfikacyjnych.
5. Ustalona przez nauczyciela ocena semestralna lub końcoworoczna może
być podwyższona w wyniku sprawdzianu na podwyższenie oceny
przeprowadzonego zgodnie z § 6.
6. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna
końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego
przeprowadzonego zgodnie
z § 7.
7. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom
osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie
nauki w klasie programowo wyższej, szkoła powinna w miarę możliwości
stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia braków.
§ 13
POPRAWIANIE OCENY KLASYFIKACYJNEJ
1. Uczeń ma prawo do poprawy oceny klasyfikacyjnej, jeżeli ustalona
przez nauczyciela ocena klasyfikacyjna jest jego zdaniem lub zdaniem
jego rodziców zaniżona.
2. Prawo do poprawienia oceny klasyfikacyjnej nie przysługuje uczniowi,
który otrzymał więcej niż dwie oceny niedostateczne z obowiązkowych
przedmiotów nauczania.
3. Sprawdzian poprawiający ocenę klasyfikacyjną przeprowadza się na
pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców, zgłoszoną do nauczyciela
uczącego danego przedmiotu. Termin przeprowadzenia egzaminu ustala
nauczyciel, przy czym nie może to być termin późniejszy niż przedostatni
dzień przed radą klasyfikacyjną danego etapu edukacyjnego.
4. Nauczyciel przeprowadzający sprawdzian informuje dyrektora o
przewidywanym terminie sprawdzianu oraz, po jego przeprowadzeniu,
dostarcza pracę ucznia i ustaloną ocenę.
5. W sprawdzianie poprawiającym ocenę klasyfikacyjną w uzasadnionych
przypadkach może uczestniczyć inny nauczyciel tego samego lub pokrewnego
przedmiotu, a także bez prawa głosu, wychowawca klasy.
6. Nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu może być zwolniony na jego
prośbę z obowiązku przeprowadzania sprawdzianu poprawiającego ocenę
klasyfikacyjną. Wówczas dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela tego
lub pokrewnego przedmiotu.
7. Sprawdzian poprawiający ocenę klasyfikacyjną przeprowadza się w
formie pisemnej lub ustnej uzgodnionej z uczniem, z wyjątkiem
przedmiotów: plastyka, muzyka, technika, elementy informatyki i
wychowanie fizyczne, z których sprawdzian powinien mieć przede wszystkim
formę zajęć praktycznych.
8. Pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) sprawdzające proponuje
nauczyciel danego przedmiotu w porozumieniu z innymi nauczycielami tego
samego lub pokrewnego przedmiotu. Stopień trudności pytań (ćwiczeń,
zadań praktycznych) musi odpowiadać kryterium oceny, o którą ubiega się
uczeń.
9. Nauczyciel, na podstawie przeprowadzonego sprawdzianu poprawiającego
ocenę klasyfikacyjną, może:
1) podwyższyć ocenę – w przypadku pozytywnego wyniku,
2) pozostawić ocenę ustaloną wcześniej – w przypadku negatywnego wyniku.
10. Uczeń, który z udokumentowanych przyczyn losowych nie mógł w
wyznaczonym terminie przystąpić do sprawdzianu poprawiającego ocenę
klasyfikacyjną, może przystąpić do niego w terminie określonym przez
dyrektora szkoły.
11. Od oceny ustalonej w wyniku sprawdzianu poprawiającego ocenę
klasyfikacyjną odwołanie nie przysługuje.
§ 14
EGZAMIN POPRAWKOWY
1. Począwszy od czwartej klasy szkoły podstawowej, z wyjątkiem klasy
programowo najwyższej, uczeń, który w wyniku końcowej klasyfikacji
uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać
egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może
wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z
wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki (techniki) oraz
wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć formę zajęć
praktycznych.
3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim
tygodniu ferii letnich.
4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora
szkoły. W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze
– jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne- jako egzaminujący,
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne –
jako członek.
5. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z
udziału w pracach komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie
uzasadnionych okolicznościach. W takim przypadku dyrektor szkoły
powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie
same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w
innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół
zawierający:
skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu
oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne
prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
7. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu
poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w
dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły.
8. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i
powtarza klasę z zastrzeżeniem § 10, p.5.
§ 15
EGZAMIN KLASYFIKACYJNY
1. Uczeń może być nie klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich
zajęć edukacyjnych, jeżeli bark jest podstaw do ustalenia oceny
klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych
przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym
planie nauczania.
2. Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może
zdawać egzamin klasyfikacyjny w terminie, który wyznacza dyrektor szkoły
w porozumieniu z nauczycielami przedmiotu, z materiału programowego
zrealizowanego w danym okresie. W przypadku ucznia nie klasyfikowanego w
ostatnim semestrze, egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się przed
rozpoczęciem nowego roku szkolnego.
3. Na prośbę ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności
nieusprawiedliwianej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów)
Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny z
jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów.
4. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej oraz ustnej, z
wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki(techniki) oraz
wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć formę zajęć
praktycznych.
5. Termin egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza dyrektor szkoły po
uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.
6. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora
szkoły. W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze
– jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne –
jako członek.
7. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z
udziału w pracach komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie
uzasadnionych okolicznościach. W takim przypadku dyrektor szkoły
powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie
same zajęcia edukacyjne z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w
innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
8. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół
zawierający:
skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu
oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne
prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
9. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu
klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w
dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły.
10. Od oceny niedostatecznej ustalonej w wyniku egzaminu
klasyfikacyjnego, uczeń lub jego rodzice mogą odwołać się w terminie
trzech dni od daty egzaminu do dyrektora szkoły, który, w uzasadnionych
przypadkach powołuje nową komisję egzaminacyjną.
§ 16
KOMISYJNY EGZAMIN KLASYFIKACYJNY
1. Komisyjny egzamin klasyfikacyjny, na podstawie którego dziecko
spełniające obowiązek szkolny poza szkołą
1) zostaje przyjęte do jednej klasy szkoły podstawowej,
2) może otrzymać świadectwo ukończenia szkoły podstawowej,
wyznacza - w terminie uzgodnionym z tym dzieckiem i jego rodzicami –
dyrektor szkoły, który wyraził zgodę na spełnienie obowiązku szkolnego
poza szkołą.
2. Dla przeprowadzenia komisyjnego egzaminu klasyfikacyjnego dyrektor
szkoły powołuje komisję w składzie:
1) dyrektor lub wicedyrektor – jako przewodniczący,
2) egzaminatorzy przedmiotów obowiązkowych przewidzianych planem
nauczania odpowiedniej klasy szkoły podstawowej.
W egzaminie mogą uczestniczyć – w charakterze obserwatorów – rodzice
dziecka.
3. Komisyjny egzamin klasyfikacyjny nie obejmuje przedmiotów: technika,
plastyka, muzyka, wychowanie fizyczne. Uczniowi składającemu komisyjny
egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
4. Tryb przeprowadzania egzaminu komisyjnego, a w szczególności liczbę
przedmiotów, z których dziecko może być egzaminowane w ciągu jednego
dnia, ustala przewodniczący komisji w uzgodnieniu z rodzicami dziecka.
5. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół
zawierający :
skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu
oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne
prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
6. Pytania egzaminacyjne ustalają egzaminatorzy w porozumieniu z
przewodniczącym komisji. Stopień trudności pytań powinien być różny i
odpowiadać kryteriom oceny.
7. Na podstawie przeprowadzonego komisyjnego egzaminu klasyfikacyjnego
egzaminatorzy w porozumieniu z przewodniczącym komisji ustalają ocenę
według skali ocen przyjętej w szkole.
§ 17
PROMOCJA
1. Uczeń klasy I-III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej,
jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono
pozytywnie.
2. Ucznia klasy I-III można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie
tylko w wyjątkowych przypadkach uzasadnionych opinią wydaną przez
lekarza lub poradnię psychologiczno-pedagogiczną, albo inną poradnię
specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami dziecka (opiekunami
prawnymi).
3. Począwszy od czwartej klasy szkoły podstawowej uczeń otrzymuje
promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć
edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny
klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego.
4. Uczeń otrzymuje promocję z wyróżnieniem, jeżeli uzyskał w wyniku
rocznej klasyfikacji średnią ocen wszystkich przedmiotów obowiązkowych
ponad 4,75 i co najmniej dobrą ocenę zachowania. Uczeń wyróżniony
otrzymuje świadectwo z biało – czerwonym paskiem pionowym i nadrukiem:
„z wyróżnieniem”.
5. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może
jeden raz w ciągu etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał
egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
6. Uczeń promowany warunkowo ma obowiązek uzupełnienia w czasie ferii
letnich braków w podstawowych wiadomościach i umiejętnościach wskazanych
przez nauczyciela oraz oceny. Jeżeli braki nie zostaną uzupełnione,
uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, która może stanowić podstawę do
ustalenia niedostatecznego stopnia klasyfikacyjnego.
7. Warunkową promocję ucznia odnotowuje się w jego arkuszu ocen i na
świadectwie szkolnym zamieszczając klauzulę: „ uchwałą Rady
Pedagogicznej z dnia ... promowany warunkowo do klasy ...”.
§ 18
Wewnątrzszkolny system oceniania będzie podlegał ewaluacji. O zmianach
uczniowie
i rodzice zostaną niezwłocznie powiadomieni na początku nowego roku
szkolnego.
DO GÓRY
ROZDZIAŁ IV
ORGANA SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE
§ 19
1. Organami szkoły są :
1) Dyrektor Szkoły,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Samorząd Uczniowski,
4) Rada Rodziców.
2. Dyrektor szkoły :
1) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły i
reprezentuje ją na zewnątrz,
2) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli i
zatrudnionych w szkole,
3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego
rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne,
4) sprawuję kontrolę spełnienia obowiązku szkolnego przez dzieci
zamieszkujące w obwodzie szkoły,
5) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej,
6) kieruje pracami Rady Pedagogicznej jako przewodniczący,
7) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi
odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może
organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,
8) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
3. Dyrektor decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych,
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej,
w sprawach nagród, oznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz
pozostałych pracowników,
4) decyduje o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły oraz odroczeniu
obowiązku szkolnego po zasięgnięciu opinii poradni
psychologiczno-pedagogicznej, a także w uzasadnionych przypadkach może
zezwolić na spełnienie obowiązku szkolnego poza szkołą.
4. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał, niezgodnych z przepisami
prawa.
O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ
prowadzący
szkołę oraz sprawujący nadzór pedagogiczny.
§ 20
1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym
statutowe zadania dotyczące kształcenia i wychowania.
2. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy :
1) przygotowanie projektu statutu szkoły bądź projektu jego zmian oraz
jego zatwierdzenie ,
2) zatwierdzenie planów pracy szkoły ,
3) zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promowania uczniów,
4) ustalenie szczegółowych kryteriów oceniania zachowania uczniów oraz
trybu odwoławczego od tych ocen,
5) wyrażania zgody na egzamin klasyfikacyjny z przyczyn
nieusprawiedliwionych,
6) zatwierdzenie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole po
zaopiniowaniu ich przez radę rodziców,
7) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów,
8) R.P. może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska
dyrektora
lub z innego stanowiska kierowniczego w szkole,
3. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć
lekcyjnych,
2) projekt planu finansowego szkoły,
3) propozycje dyrektora w sprawach przydziału godzin nauczania i innych
czynności dla nauczycieli,
4) wnioski dyrektora o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
5) wnioski o zezwolenie na indywidualny tok nauki ucznia.
4. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykła większością głosów w
obecności
co najmniej połowy jej członków.
5. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania R.P.
są protokołowane.
§ 21
1. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły, władzami
samorządu są:
1) na szczeblu klas : samorządy klasowe,
2) na szczeblu szkoły: rada uczniowska.
2. Do zadań rady uczniowskiej należy:
1) przygotowanie projektów regulaminu samorządu uczniowskiego,
2) występowanie do władz szkolnych z nowymi inicjatywami dotyczącymi
życia szkolnego i sposobem ich wykonania,
3) gospodarowanie środkami materialnymi samorządu uczniowskiego,
4) wykonanie zadań zleconych przez radę pedagogiczną i dyrekcję szkoły,
5) proponowanie kandydata na opiekuna samorządu.
3. Samorząd uczniowski może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz
dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących pracy
szkoły, a w szczególności realizowania podstawowych praw uczniów, takich
jak:
1) prawo do zapoznania się z programem nauczania,
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
3) prawo do organizowania życia szkolnego, umożliwiające zadanie
właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania
własnych zainteresowań,
4) prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
5) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej,
sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami, w porozumieniu
z dyrektorem szkoły.
4. Szczegółowe prawa i obowiązki określa regulamin samorządu
uczniowskiego.
5. Na wniosek dyrektora szkoły samorząd wyraża opinię o pracy
nauczyciela.
6. Dyrektor szkoły ma obowiązek zawiesić i uchylić uchwałę lub inne
postanowienie samorządu, jeżeli jest ono sprzeczne z prawem lub celami
wychowawczymi szkoły.
§ 22
1. Celem Rady Rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców szkoły oraz
podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej
działalności szkoły, a także wnioskowania do organów szkoły w tym
zakresie, a w szczególności:
1) pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz
wspomagania realizacji celów i zadań szkoły,
2) współpraca ze środowiskiem szkoły, lokalnym i zakładami pracy,
3) gromadzenie funduszy dla wspierania działalności szkoły, a także
ustalenia zasad użytkowania tych funduszy,
4) zapewnienie rodzicom, we współdziałaniu z nauczycielami szkoły prawa
do :
a) znajomości zadań oraz zamierzeń dydaktycznych i wychowawczych w
szkole i w klasie,
b) uzyskanie w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego
dziecka i jego postępów lub trudności,
c) znajomości regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
d) uzyskania porad w sprawie wychowania i dalszego kształcenia swych
dzieci,
e) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy szkoły.
§ 23
1. Organa szkoły współpracują ze sobą przy podejmowaniu ważniejszych
decyzji dotyczących działalności szkoły poprzez:
1) uczestnictwo swych przedstawicieli na zebraniach plenarnych ,
2) opiniowanie projektowanych uchwał i statutu szkoły,
3) informowanie o podjętych działaniach poprzez dyrektora szkoły,
2. Rada pedagogiczna może występować do organu sprawującego nadzór
pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonywanie oceny
działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela po
zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
3. Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego
szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie
nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w szkole, po zasięgnięciu
opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
4. Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwał organów szkoły niezgodnych z
przepisami prawa lub interesem szkoły. W takim przypadku, w terminie 2
tygodni uzgadnia sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem
sporu. W przypadku barku uzgodnienia przekazuje sprawę do
rozstrzygnięcia organowi bezpośrednio nadzorującemu szkołę.
5. Sposób rozwiązywania sporów między organami szkoły.
Spory pomiędzy dyrektorem a Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców rozpatruje
organ prowadzący szkołę (Zarząd Miasta Knurów).
Spory pomiędzy Rada Rodziców, Samorządem Uczniowskim, Radą Pedagogiczną
rozpatruje Dyrektor Szkoły. W każdym przypadku strony spierające się
wnoszą przedmiot sporu do odpowiedniego organu (Zarządu Miasta Knurów)
na piśmie.
DO GÓRY
ROZDZIAŁ V
UCZNIOWIE – PRAWA I OBOWIAZKI
§ 24
1. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się w tym roku kalendarzowym, w
którym kończy ono 7 lat i trwa do ukończenia gimnazjum, nie dłużej
jednak niż do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym
kończy 18 lat.
2. Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć
dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat.
3. W uzasadnionych przypadkach rozpoczęcie spełnienia obowiązku
szkolnego może być odroczone, nie dłużej jednak niż jeden rok. Decyzję o
wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły lub o odroczeniu obowiązku
szkolnego podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni
psychologiczno-pedagogicznej.
4. Dziecko jest zapisane do klasy pierwszej sześcioletniej szkoły
podstawowej z rocznym wyprzedzeniem.
5. Do sześcioletniej szkoły podstawowej prowadzonej przez gminę
przyjmuję się:
1) z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły,
2) na prośbę rodziców ( prawnych opiekunów) – dzieci zamieszkałe poza
obwodem danej szkoły, jeżeli w klasie są wolne miejsca. Przyjęcie
dziecka spoza obwodu wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły, w której
obwodzie dziecko mieszka,
3) dzieci z spoza Knurowa, jeżeli wyrazi na to zgodę organ prowadzący
szkołę.
§ 25
Uczeń ma prawo do:
1) poszanowania godności własnej w sprawach, rodzinnych i koleżeńskich,
2) przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności
przy wykorzystaniu wszystkich możliwości szkoły,
3) przedstawiania wychowawcy klasy, dyrektorowi szkoły i innym
nauczycielom swoich problemów oraz uzyskania od nich pomocy, odpowiedzi
i wyjaśnień,
4) jawnego wyrażania opinii dotyczących życia szkoły, nie może to jednak
uwłaczać niczyjej godności osobistej,
5) należenia do wybranej przez siebie organizacji ideowo – wychowawczej,
6) uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych, rozwijania
zainteresowań, uzdolnień i talentów,
7) reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach, zawodach sportowych
i innych konkursach, zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami,
8) jawnej, sprawiedliwej i obiektywnej oceny swego stanu wiedzy i
umiejętności,
9) odpoczynku w przerwach międzylekcyjnych ,
10) na okres ferii i przerw świątecznych nie zadaje się prac domowych,
11) dodatkowej pomocy nauczyciela zwłaszcza wtedy, gdy nie radzi sobie z
opanowaniem materiału, sprawdzenia i oceny wiedzy lub umiejętności,
12) korzystania z poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego i
zawodowego,
13) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych,
księgozbioru biblioteki.
§ 26
Uczeń ma obowiązek :
1) przestrzegać statutu i wewnętrznych przepisów szkoły,
2) uczeń poza szkołą nie przestaje być uczniem i poprzez swoje
postępowanie ma dbać o dobre imię szkoły i godnie ją reprezentować,
3) systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i
innych formach życia szkoły,
4) okazywać szacunek nauczycielom i innym pracownikom szkoły, osobom
starszym, koleżankom i kolegom,
5) dbać o bezpieczeństwo własne i swoich kolegów,
6) czuć się współodpowiedzialnym za ład, czystość i estetykę szkoły,
7) mieć schludny, czysty, niewyzywający strój uczniowski,
8) nosić obuwie zastępcze przez cały rok,
9) bezpiecznie poruszać się po budynku,
10)pomagać nauczycielom dyżurującym, pełniąc dyżur całodzienny (730
–1400),
11)nie opuszczać budynku szkoły w czasie zajęć lekcyjnych,
12)dbać o czystość, kulturę i poprawność języka ojczystego.
§ 27
1. Każdy uczeń posiada swój strój galowy, który ma obowiązek nosić w
czasie:
1) uroczystości szkolnych wynikających z ceremoniału szkolnego,
2) grupowych lub indywidualnych wyjść poza teren szkoły w charakterze
reprezentacji,
3) imprez okolicznościowych, jeżeli taką decyzję podejmie wychowawca
klasy lub Rada Pedagogiczna.
2. Przez strój galowy należy rozumieć:
1) dla dziewcząt – ciemna spódnica i biała bluzka,
2) dla chłopców – ciemne spodnie i biała koszula.
3. Ubiór codzienny ucznia jest dowolny przy zachowaniu następujących
ustaleń:
1) w doborze ubioru, rodzaj fryzury, biżuterii należy zachować umiar
pamiętając, że szkoła jest miejscem pracy,
2) na terenie budynku szkolnego uczeń zobowiązany jest nosić obuwie nie
zagrażające zdrowiu (np. niedopuszczalne są wysokie obcasy),
3) uczeń ma obowiązek przestrzegać zasad higieny osobistej oraz
estetyki,
4) wygląd zewnętrzny ucznia nie może mieć wpływu na oceny z przedmiotu.
§ 28
1. Za rzetelną naukę i wzorową postawę, za wybitne osiągnięcia, za
działalność uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody:
1) pochwałę wychowawcy wobec klasy,
2) pochwałę dyrektora szkoły wobec uczniów i nauczycieli,
3) list pochwalny do rodziców,
4) dyplom uznania,
5) nagrodę rzeczową,
6) nominację do nagrody dla „Super Ucznia”,
7) nagrodę rzeczową dla „Super Ucznia”,
8) świadectwo z biało – czerwonym paskiem.
2. Znaczące osiągnięcia w konkursach przedmiotowych i igrzyskach
sportowych odnotowuje się na świadectwie szkolnym.
§ 29
1. Uczeń może być ukarany za nieprzestrzeganie statutu szkoły i
regulaminu uczniowskiego poprzez:
1) upomnienie wychowawcy klasy,
2) upomnieniem lub nagana dyrektora szkoły,
3) zakazem uczestnictwa w imprezach klasowych i szkolnych,
4) zakazem reprezentowania szkoły na zewnątrz,
5) przeniesieniem do innej szkoły za zgodą Kuratora Oświaty.
2. Dyrektor szkoły może wystąpić do Kuratora Oświaty z wnioskiem o
przeniesienie ucznia do innej szkoły w przypadku, gdy zmiana środowiska
wychowawczego może korzystnie wpłynąć na postawę ucznia. O przeniesienie
ucznia do innej szkoły wnioskuje się, gdy:
1) notorycznie łamie przepisy regulaminu szkolnego, otrzymał kary
przewidziane w regulaminie, a stosowane środki zaradcze nie przynoszą
pożądanych efektów,
2) zachowuje się w sposób demoralizujący bądź agresywny, zagrażający
zdrowiu i życiu innych uczniów,
3) dopuszcza się czynów łamiących prawo, np. kradzieże, wymuszania,
zastraszanie.
3. Od nałożonej przez wychowawcę kary, uczeń i jego rodzice lub
przedstawiciele samorządu uczniowskiego mogą w formie pisemnej, odwołać
się do dyrektora szkoły w terminie 2 dni od dnia uzyskania kary.
4. Dyrektor w porozumieniu z pedagogiem szkoły, przewodniczącym
samorządu szkolnego, a w szczególnych przypadkach z powołanymi przez
siebie przedstawicielami Rady Pedagogicznej, rozpatruje odwołanie w
ciągu 3 dni i postanawia:
1) oddalić odwołanie podając pisemne uzasadnienie,
2) odwołać karę,
3) zawiesić warunkowo wykonanie kary.
5. Od decyzji podjętej przez dyrektora szkoły odwołanie nie przysługuje.
6. Spory między rodzicami i nauczycielami rozstrzyga dyrektor szkoły.
7. Szkoła informuje rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o przyznanej mu
nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.
§ 30
1. Propozycje zmian do praw i obowiązków ucznia mogą zgłaszać
nauczyciele, rodzice i uczniowie.
2. Proponowane zmiany wymagają akceptacji Rady Pedagogicznej.
3. Do przestrzegania praw i obowiązków ucznia zobowiązani są zarówno
uczniowie, jak i nauczyciele.
§ 31
1. Jeżeli w klasie, do której uczeń przechodzi, naucza się innego języka
obcego niż ten, którego uczył się w poprzedniej szkole, a rozkład zajęć
uniemożliwia mu uczęszczanie na zajęcia innego oddziału (grupy) w tej
samej szkole, uczeń może :
1) uczyć się języka obowiązującego w danym oddziale , wyrównując we
własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego albo
2) kontynuować we własnym zakresie naukę języka obcego, którego uczył
się w poprzedniej szkole albo
3) uczęszczać do klasy z danym językiem w innej szkole.
2. Ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego jako
przedmiotu obowiązkowego, egzaminuje i ocenia nauczyciel języka obcego z
tej samej lub innej szkoły, wyznaczony przez dyrektora szkoły, a w
przypadku gdy dyrektor nie może zapewnić nauczyciela danego języka -
przez dyrektora innej szkoły.
DO GÓRY
ROZDZIAŁ VI
ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI
§ 32
1. W szkole działają dwa zespoły nauczycielskie:
1) zespół wychowawców i n- li klas I-III
2) zespół wychowawców i n- li klas IV-VI pracujący w zespołach
samokształceniowych:
a) nauczyciele przedmiotów humanistycznych
b) nauczyciele przedmiotów matematyczno-przyrodniczych
2. Pracą zespołów kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na
wniosek zespołu.
3. Cele i zadania zespołów nauczycielskich obejmują:
1) ustalenie zestawu programów nauczania oraz jego modyfikowanie w miarę
potrzeb,
2) zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów
realizacji programów nauczania, korelowaniu treści nauczania przedmiotów
pokrewnych, a także uzgadniania decyzji w sprawie wyboru programu
nauczania,
3) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz
sposobów badania wyników nauczania,
4) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz
doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
5) współdziałanie w organizowaniu pracowni, a także w uzupełnieniu ich
wyposażenia ,
6) wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych
i eksperymentalnych programów nauczania.
§ 33
1. Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą w zakresie nauczania,
wychowania i profilaktyki.
2. Nauczyciel uwzględnia prawo rodziców do:
1) znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych, wychowawczych i
opiekuńczych w klasie i szkole,
2) znajomość przepisów dotyczących oceniania klasyfikowania i promowania
uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
3) uzyskiwanie rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego
postępów w nauce i zachowaniu,
4) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego
kształcenia dzieci,
5) wyrażania i przekazywania organom sprawującym nadzór pedagogiczny
opinii na temat pracy szkoły,
§ 34
1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest
odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych mu
uczniów.
2. Nauczyciel zobowiązany jest do:
1) prawidłowej organizacji procesu dydaktycznego,
2) odpowiedzialności za życie i bezpieczeństwo uczniów,
3) dbanie o pomoce naukowe i inny sprzęt szkolny,
4) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz
zainteresowań,
5) bezstronności i obiektywizmu w ocenie uczniów oraz sprawiedliwego
traktowania,
6) udzielania pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych,
7) doskonalenia umiejętności dydaktycznych i podnoszenia poziomu swej
wiedzy,
§ 35
1. Dyrektor powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej
jednemu
z nauczycieli uczącemu w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej,
wychowawca w miarę możliwości powinien opiekować się danym oddziałem w
ciągu całego etapu edukacyjnego.
3. Formy spełnienia zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane
do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
4. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad
uczniami, a w szczególności:
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia , proces jego ucznia
się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie,
2) inspirowanie działań zespołowych uczniów,
3) podejmowanie zadań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole
oraz między uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
5. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust.1:
1) otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swych wychowanków ,
2) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami :
a) różne formy życia zespołowego rozwijające jednostki i integrujące
zespół uczniowski,
b) ustala treść i formę zajęć tematycznych na godzinach wychowawczych,
3) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale uzgadniając z
nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a
także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to
zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i
niepowodzeniami),
4) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
a) poznania ich i ustalania potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
b) współdziałania z rodzicami w działaniach wychowawczych ,
c) włączenia rodziców w sprawy życia klasy i szkoły,
5) współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalnymi świadczącymi
kwalifikowana pomoc w rozpoznaniu potrzeb i trudności (także
zdrowotnych) oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.
Organizuje odpowiednie formy tej pomocy na terenie szkoły i w placówkach
pozaszkolnych, zgodnie z zarządzeniem MEN w sprawie zasad udzielania
pomocy psychologicznej i pedagogicznej,
6) organizuje comiesięczne spotkania z rodzicami informując o ich
postępach w nauce i o zachowaniu ucznia,
7) na miesiąc przed końcem semestru (roku szkolnego) wychowawca jest
zobowiązany do pisemnego zawiadomienia rodziców (opiekunów) o grożącej
ocenie niedostatecznej z przedmiotu.
6. Wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące klasy.
7. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i
metodycznej ze strony dyrektora szkoły oraz rady pedagogicznej, a także
ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji
oświatowych i naukowych.
8. Rodzice i uczniowie w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach, mogą mieć
wpływ na dobór bądź zmianę nauczyciela, któremu dyrektor powierzył
zadania wychowawcy.
9. Zmiana wychowawcy może nastąpić w przypadku, gdy:
1) wyrazi on na to zgodę lub sam złoży rezygnację z tej funkcji ,
2) zebranie rodziców uczniów klasy, w której wychowawstwo pełni, zgłosi
taki wniosek większością ¾ głosów obecnych ( przy obecności na zebraniu
rodziców reprezentujących ¾ ilości uczniów).
10. Ostateczną decyzję w przedmiocie zmiany wychowawcy podejmuje
dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
11. Warunkiem przedłożenia sprawy Radzie Pedagogicznej, po spełnieniu
wymogu ust.9, jest pisemne sformułowanie zarzutów przez rodziców bądź
uczniów oraz podpisanie ich przez osoby domagającej się zmiany.
§ 36
1. W szkole, która liczy, co najmniej 12 oddziałów, dyrektor szkoły po
zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej powołuje wicedyrektora.
2. Za zgodą organu prowadzącego, dyrektor szkoły może tworzyć dodatkowe
stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
3. Wicedyrektorzy przyjmują na siebie część zadań dyrektora, a w
szczególności:
1) pełnią funkcję zastępcy dyrektora w przypadku jego nieobecności,
2) przygotowują projekty następujących dokumentów organizacyjnych
szkoły:
3) szkolny zestaw programów nauczania, który obejmuje całą działalność
szkoły,
4) program wychowawczy szkoły,
5) tygodniowy rozkład zajęć szkolnych,
6) kalendarz szkolny,
7) informacje o stanie pracy szkoły w zakresie mu przydzielonym,
8) prowadzą czynności związane z nadzorem pedagogicznym oraz
doskonaleniem zawodowym nauczycieli ,
9) pełnią bieżący nadzór kierowniczy na całą szkołą według ustalonego
harmonogramu,
10) nadzorują wypełnienie obowiązku szkolnego przez uczniów.
4. Wicedyrektor :
1) jest bezpośrednim przełożonym służbowym z upoważnienia dyrektora
szkoły nauczycieli, wychowawców świetlicy , pedagogów szkolnych i
bibliotekarzy,
2) jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły podczas
pełnienia swego bieżącego nadzoru nad szkołą,
3) decyduje w bieżących sprawach procesu pedagogicznego w całej szkole,
4) ma prawo formułowania projektu oceny pracy podległych mu bezpośrednio
nauczycieli, a także w sprawach nauczycieli, jak również w sprawach
oceny pracy opiekuńczo-wychowawczej wszystkich nauczycieli,
5) ma prawo wnioskowania do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz
kar dla nauczycieli, których jest bezpośrednim przełożonym,
6) ma prawo używania pieczątki osobistej z tytułem „zastępca dyrektora
szkoły ”oraz podpisywania pism, których treść jest zgodna z zakresem
jego zadań i kompetencji.
DO GÓRY
ROZDZIAŁ VII
OGRANIZACJA PRACY SZKOŁY
§ 37
1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z
uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą
się wszystkich przedmiotów określonych planem nauczania.
2. Liczba uczniów w oddziałach szkolnych powinna wynosić nie więcej niż
30 uczniów.
§ 38
1. Podział na grupy dotyczy zajęć z języków obcych i informatyki w
oddziałach liczących powyżej 24 uczniów.
2. W przypadku oddziałów liczących mniej niż 24 uczniów podziału na
grupy można dokonywać za zgodą oddziału prowadzącego szkołę.
3. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV-VI prowadzone są w
grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
§ 39
1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze
prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza
się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut,
zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym
rozkładzie zajęć.
3. Tygodniowy rozkład zajęć klas I-III określa ogólny przydział czasu na
poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania, szczegółowy
rozkład dzienny zajęć ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia.
§ 40
Organizacja zajęć dodatkowych:
1) zajęcia dodatkowe prowadzone są w grupach międzyklasowych i
międzyoddziałowych poza systemem klasowo-lekcyjnym,
2) zajęcia dodatkowe organizowane są w ramach posiadanych przez szkołę
środków finansowych,
3) liczbę uczestników zajęć nadobowiązkowych ustalają odpowiednie
zarządzenia MEN.
§ 41
1. Szczegółową organizacje nauczania, wychowania i opieki w danym roku
szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora
szkoły do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły
zatwierdza organ prowadzący szkołę, do 30 maja.
2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę
pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną
liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych
przez organ prowadzący szkołę.
3. Tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych,
obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala dyrektor
szkoły, na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły z
uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 42
Religia jako szkolny przedmiot nieobowiązkowy jest prowadzona dla
uczniów, których rodzice sobie tego życzą:
1) życzenie wyrażane jest w najprostszej formie, nie musi być ponawiane
w kolejnym roku szkolnym, może natomiast zostać zmienione,
2) uczniowie nie korzystający z lekcji religii objęci są zajęciami
opiekuńczo- wychowawczymi,
3) nauczanie religii odbywa się w oparciu o programy potwierdzone przez
władze kościelne,
4) nauczyciela religii zatrudnia dyrektor szkoły na podstawie imiennego,
pisemnego skierowania wydanego w przypadku Kościoła Katolickiego przez
właściwego biskupa diecezjalnego lub zwierzchników kościołów w przypadku
innych wyznań,
5) nauczyciel religii wchodzi w skład Rady Pedagogicznej , nie przyjmuje
jednak obowiązków wychowawcy klasy,
6) nauczyciel religii ma prawo do organizowania spotkań z rodzicami
swoich uczniów, wcześniej ustalając z dyrektorem szkoły termin i miejsce
planowanego spotkania,
7) nauczyciel religii ma obowiązek wypełnienia dziennika szkolnego,
8) nauka religii odbywa się w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych
tygodniowo,
9) ocena z religii umieszczana jest na świadectwie szkolnym,
10) ocena z religii nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnej
klasy ,
11) ocena z religii jest wystawiana według regulaminu oceniania
przyjętego przez szkołę,
uczniowie uczęszczający na lekcje religii uzyskują trzy kolejne dni
zwolnienia z zajęć szkolnych w celu odbycia rekolekcji wielkopostnych,
12) nadzór pedagogiczny nad nauczycielem religii , w zakresie metodyki
nauczania i zgodności z programem prowadzi dyrektor szkoły oraz
pracownicy nadzoru pedagogicznego,
13) ocena z religii liczona jest do średniej ocen ucznia.
§ 43
1. Biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i
zainteresowań nauczycieli, uczniów i rodziców. Służy do realizacji zadań
dydaktyczni-wychowawczych, wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli,
uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia również do
korzystania innych typów bibliotek i środków informacji.
2. Pomieszczenia biblioteki umożliwiają:
1) gromadzenie i opracowanie zbiorów ,
2) wypożyczenie poza bibliotekę,
3. Biblioteka stosując właściwe sobie metody i środki pełni funkcję:
1) kształcąco- wychowawczą poprzez:
a) rozbudzenie i rozwijanie potrzeb czytelniczych ,
b) przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji,
c) kształcenie kultury czytelniczej,
d) wdrażanie do poszanowania książki ,
e) udzielenie pomocy nauczycielom w ich pracy i doskonaleniu zawodowym,
2) opiekuńczo- wychowawczą poprzez :
a) współdziałanie z nauczycielami ,
b) wspieranie prac mających na celu wyrównanie różnic intelektualnych,
c) otaczanie opieką uczniów szczególnie uzdolnionych ,
d) pomoc uczniom mającym trudności w nauce,
3) kulturalno-rekreacyjną poprzez:
a) uczestniczenie w rozwijaniu życia kulturalnego.
4. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie wszystkich klas, nauczyciele i
inni pracownicy szkoły, rodzice a także inne osoby na zasadach
określonych w regulaminie. Czas pracy biblioteki zapewnia możliwość
korzystania z księgozbioru podczas zajęć lekcyjnych.
5. Zakres obowiązków nauczyciela bibliotekarza:
1) koordynowanie pracy w bibliotece :
a) opracowanie rocznych planów działalności biblioteki oraz terminów
ważniejszych imprez,
b) uzgodnienie stanu majątkowych z księgowością,
projektowanie wydatków na rok kalendarzowy,
c) sprawozdania z biblioteki, zawierające oceny z czytelnictwa,
d) odpowiedzialność za stan majątkowy i dokumentację prac biblioteki,
2) praca pedagogiczna :
a) gromadzenie zbiorów zgodnie z potrzebami,
b) udostępnienie zbiorów,
c) udzielenie informacji bibliotecznych,
d) rozmowy z czytelnikami o książkach,
e) poradnictwo w wyborach czytelniczych,
f) prowadzenie zajęć z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego
zgodnie z programem,
g) udostępnienie nauczycielom opiekunom potrzebnych materiałów,
h) informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów i analiza
czytelnictwa,
i) prowadzenie różnych form wizualnych informacji o książkach,
j) organizowanie różnych form inspiracji czytelnictwa ,
k) dobra znajomość zbiorów i potrzeb czytelniczych,
l) dostosowanie formy i treści pracy do wieku i poziomu intelektualnego
uczniów,
3) praca organizacyjna:
a) gromadzenie zbiorów oraz ewidencja – zgodnie z obowiązującymi
przepisami,
b) opracowanie biblioteczne zbiorów,
c) selekcja zbiorów i ich konserwacja,
d) organizowanie warsztatu informacyjnego,
e) wydzielenie księgozbioru podręcznego,
f) prowadzenie katalogów,
g) udostępnienie zbiorów,
4) współpraca z rodzicami i instytucjami :
a) w miarę możliwości nauczyciel bibliotekarz współpracuje z rodzicami
uczniów,
b) bibliotekami poza szkolnymi i innymi instytucjami kulturalnymi.
6. Zbiorami biblioteki są dokumenty piśmiennicze (książki, czasopisma i
inne) i dokumenty niepiśmiennicze (materiały audiowizualne).
7. Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje dyrektor szkoły:
1) zapewnia obsadę personelu oraz odpowiednie pomieszczenie i
wyposażenie,
2) zapewnia środki finansowe,
3) zarządza skontrum zbiorów,
4) zapewnia nauczycielom bibliotekarzom godziny do prowadzenia lekcji,
5) zatwierdza tygodniowy rozkład zajęć,
6) hospituje i ocenia pracę biblioteki.
§ 44
1.Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas
pracy ich rodziców (prawnych opiekunów) lub organizację dojazdu do
szkoły, szkoła organizuje świetlicę.
2.W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba
uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25.
DO GÓRY
Zmiany oraz tekst jednolity
statutu szkoły zostały zatwierdzone przez Radę Pedagogiczną Miejskiej
Szkoły Podstawowej nr 9 w Knurowie na posiedzeniu w dniu 04.04.2002 r.
|
 |